Berlingske Business

Yahoo-chef står til milliardbonus trods mislykket redningsforsøg

Yahoo har scannet alle brugeres e-mail SWITZERLAND-DAVOS-ECONOMY
Foto:

Den tidligere internetgigant Yahoo har ikke kunnet redde sig selv. Alligevel står chefen til kæmpe bonus.

København. I juni vil det være så godt som slut for den tidligere gigant på internettet, Yahoo. Flere års forsøg på at redde selskabet og tage konkurrencen op mod Google er fejlet.

Administrerende direktør Marissa Mayer kan dog forlade selskabet med 186 millioner dollar - 1,3 milliarder kroner - i hånden. Det skriver New York Times, der har set dokumenter sendt til Yahoos aktionærer.

Det er værdien af de aktieoptioner, hun har fået som direktør, der bliver udløst, når Yahoos aktionærer efter al sandsynlighed godkender salget at selskabets internetdivision, kerneforretningen, til teleselskabet Verizon.

Yahoo har skrantet længe, og trafikken på selskabets sider har været for nedadgående.

I 1998 var Yahoo ellers den mest brugte startside på internettet og siden opbyggede selskabet, der startede som en primitiv søgemaskine, en masser af funktioner.

Yahoo er dog blevet overhalet af andre selskaber, ikke mindst Google, og har bid for bid mistet markedsandele de seneste mange år.

Marissa Mayer blev ansat i 2012 fra netop Google for at vende Yahoos nedtur og sikre selskabets overlevelse. Det er dog ikke lykkedes.

Derudover har selskabet det seneste år været hårdt plaget af en stor skandale, hvor hackere stjal over en halv milliard brugeres personlige informationer.

Nu har Yahoo valgt at sælge sig selv til Verizon for 4,5 milliarder dollar.

Da Yahoo var i sine velmagtsdage over 100 milliarder dollar værd på børsen.

Microsoft tilbød at købe Yahoo for 45 milliarder dollar i 2008 for at kunne matche Googles services på nettet.

Yahoo skifter efter salget, som aktionærerne skal stemme om til juni, navn og bliver et holdingselskab.

Alle de reelle aktiviteter går dog til Verizon.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen