Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

VWs Touran fra båndet

Touran ventes at blive efterspurgt som en familie-og fritidsvogn. I år produceres modellen i 130.000 eksemåplarer og næste

år 180.000.

Hjælper mindre virksomheder

(WASHINGTON) Præsident Bush har uddybet meningen med sin 674 mia.

dollars plan, der skal sætte sving i USAs økonomi. Han understreger, at den vigtigste del af planen er, at hjælpe

de mindre virksomheder i USA til at komme op igen. Bush siger, at halvdelen af al produktion i USA kommer fra de mindre virksomheder.

Derfor er det vigtigst at få dem på fode igen og derigennem skabe millioner af nye jobs. Bush vil også fremskynde

de skattelettelser, der er bebudet fra år 2006. Det er nu, der er brug for skattelettelser, siger præsidenten.











Mere

svensk købekraft

(STOCKHOLM) Svenskernes købekraft er blevet bedre og Sverige er på vej op på OECDs liste

over de 30 medlemslandes købekraft. Her er Sverige nu på plads nr. 12. For to år siden lå Sverige på

plads nr. 17.



Helt tilbage i 1970 var Sverige helt oppe på plads nr. 4.

IBM-lukning af tysk produktion

(FRANKFURT)

Den amerikanske computerkoncern IBM opgiver sin produktion i virksomheden i Manz, der lukker til efteråret. Derefter har IBM

ingen egentlig produktion i Tyskland. Flere tusinde arbejdspladser nedlægges. IBM beskæftiger dog stadig over 22.000 medarbejdere

i administration og service iTyskland.

Delta Air tabt 1,3 mia. dollars

(NEW YORK) Delta Airlines har afsluttet 2002-regnskabet

med et tab på 1,3 mia. dollars. Årsomsætningen faldt til 12,3 mia. dollars. Det amerikanske flyselskab havde i fjerde

kvartal et underskud på 363 mio. dollars eller det haslve af underskudet i samme kvartal i 2001.











USAs vækst

3 pct. i år

(NEW YORK) Amerikanske økonomer har efter omhyggelige analyser beregnet, at USAs økonomiske vækst

i indeværende år vil komme til at ligge nær de 3 pct. eller det samme som i fjor. At det ikke var ringere i fjor

skyldtes, at mange husejere benyttede sig af deres friværdier i husene til at finansiere indkøb, der ellers ikke var

penge til. Denne form for øget økonomi kan næppe fortsætte og derfor afviser økonomerne tidligere forudsigelser

om en ca. 3,5 pct. økonomisk vækst i år.

Mitsubishi i Thailand

(BANGKOK) Mitsubishi Motors Corp. i Japan

vil investere lige ved en halv milliard dollars i en bilfabrik i Thailand for at øge produktionen af lastvogne. Produktionen

samles om Mitsubishis nye ét tons pickup med henblik på en øget eksport. I Japan er Mitsubishi den fjerdestørste bilproducent.

37 pct. af selskabet ejes af DaimlerChrysler i Tyskland.

Kina-ordre til Nokia

(HELSINGFORS) Det kinesiske mobiltelefonselskab

BMCC har til sit GSM-net bestilt udstyr til en udvidelse af selskabets netværk, så det også kan bruges til GPRS-systemet.

Ordren er på 70 mio. euro.

Mindre norsk oliefortjeneste

(OSLO) Norges handelsoverskud faldt i fjor med 27,9 mia. nkr

til 204,6 mia. nkr på grund af den lavere råoliepris. I årets 2001 indbragte olien i gennemsnit 222 nkr pr. tønde.

I året 2002 faldt gennemsnitsprisen imidlertid til 196 nkr pr. tønde. Samtidig faldt Norges olieeksport.











Safeway

ombejlet

(LONDON) Den store amerikanske supermarkedskæde Wal-Mart gør sig nu store anstrengelser for at komme den britiske

konkurrent William Morrison Supermarket Plc i forkøbet med at overtage den store kædeforretning Safeway Plc. Morrison

har tilbudt 4,6 mia. euro i aktier og kontanter. Morrison og Safeway er henholdsvis femte- og fjerdestørste i branchen i Storbritannien.

Sammen vil de med 598 supermarkeder kunne få en britisk markedsandel på 16,1 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen