Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Vismændene: Risikoen for overophedning er rykket nærmere

Vismænd
Foto:

Hvis forhandlingerne om næste års finanslov fører til lempelser i forhold til regeringens forslag, øger det risikoen for, at dansk økonomi løber ind i en egentlig overophedning, lyder det fra de økonomiske vismænd i deres netop offentliggjorte rapport. Heri kommer vismændene med en mindre opjustering af deres vækstskøn for i år og næste år.

Det går godt for den danske økonomi og bedre end vismændene tidligere havde regnet med. Faren for at dansk økonomi koger over, er rykket lidt nærmere. Næste års finanslov må derfor ikke give et større skub til økonomien, end regeringen lægger op til.

Det fremgår af den seneste rapport fra de økonomiske vismænd, der er kommet på gaden tirsdag middag.

Polske håndværkere er i gang med at bygge Nordhavnstunnellen i

I rapporten kan man se, at vismændene opjusterer deres forventninger til væksten. Mere præcist tror vismændene på en vækst i år på 2,3 pct. Det samme skøn lyder for næste år og derefter et lille fald i 2019 til en vækst på to pct. Det tidligere skøn fra maj lød på en vækst på 2,1 pct. i år og til næste år.

»Selv om ledigheden ser ud til at have stabiliseret sig, melder virksomhederne i stigende omgang om mangel på arbejdskraft ikke bare i byggeriet, men mere generelt. Det betyder, at der er udsigt til øget opadgående pres på lønningerne,« hedder det i vismandsrapporten.

21BUS20170814-140251-3BM-17.jpg

Det er meget naturligt med højere lønstigninger, fordi virksomhederne begynder at hungre efter arbejdskraft, og det kan i sig selv ikke tages som udtryk for egentlig overophedning. Men risikoen for, at udviklingen kommer til at løbe for hurtigt, er dog klart til stede, hedder det i rapporten.

Overvismand Michael Svarer advarer derfor mod finanspolitiske lempelser.

»Hvis forhandlingerne om næste års finanslov fører til lempelser i forhold til regeringens finanslovsforslag, øges risikoen for, at situationen udvikler sig til en egentlig overophedning,« siger Michael Svarer.

»Reformer, der øger arbejdsudbuddet, kan bidrage til at øge beskæftigelsen og BNP på længere sigt, men vil som udgangspunkt ikke bidrage nævneværdigt til at modvirke efterspørgselspresset her og nu,« siger Michael Svarer.

Kristian Jensen

I en kommentar til rapporten afviser fagforeningen 3F, at risikoen for overophedning er faretruende.

»Det er godt at få testet kapacitetsgrænsen i dansk økonomi, fordi et vist pres på økonomien vil skubbe bag på investeringerne, give plads til lærlinge og marginaliserede på arbejdsmarkedet,« siger cheføkonom for 3F, Frederik I. Pedersen.

Cheføkonom i den liberale tænketank Cepos Mads Lundby Hansen er skuffet over, at vismændene ikke anbefaler nye reformer til at øge arbejdsudbuddet i en tid, hvor det strammer til på arbejdsmarkedet.

»Hvis man ikke vil anbefale reformer, så kunne man angive forskellige reformmuligheder, der kunne øge arbejdsudbud og kapacitetsgrænse. Fordele og ulemper ved disse reformer kunne så belyses,« siger Mads Lundby Hansen.

»I de kommende år vil politikerne formentlig af Finansministeriet blive sat over for et trade off mellem finanspolitisk stramning eller arbejdsudbudsreformer. Også i den forbindelse er det relevant for politikerne at kende til reformmuligheder,« siger Mads Lundby Hansen.

Vismandsrapport Økonomisk råd

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen