Berlingske Business

Vismænd: Registreringsafgiften på biler er urimeligt høj

Bilejere frygter misbrug af mulighed for at sænke farten Danske
Vismændene foreslår, at registrerings- og vægtafgiften på biler ændres, så den står mål med belastningen. Foto:

Vismændene foreslår, at registrerings- og vægtafgiften på biler ændres, så den står mål med belastningen.

Bilejere har i årevis betalt alt for høje afgifter, når man ser det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning.

Det konkluderer vismændene i den miljø-økonomiske rapport, der er udgivet tirsdag.

Her har Det Miljøøkonomiske Råds formandskab - som vismændene også hedder - undersøgt sammenhængen mellem beskatningen af biler og de negative effekter, der er forbundet med bilkørsel.

De handler ikke kun om miljø- og klimabelastning, men også trængselsproblemer, støj og trafikulykker.

Qashqai

Og de nuværende afgifter er skævt fordelt, når to bilejere betaler samme registrerings- og miljøafgift for den samme bil, selv om den ene kører meget lidt, og den anden kører meget.

Kun afgiften på brændstof er i dag afhængig af, hvor langt man kører.

»Biler bør beskattes svarende til de negative effekter, de har for samfundet.«

» Den nuværende beskatning er på én gang for høj og forkert sammensat,« siger miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen i en kommentar.

396508450.jpg

Han og de øvrige vismænd foreslår derfor at sænke de faste afgifter, selv om det er dyrt.

Og så advarer de mod at hæve afgifterne på brændstof, der i forvejen er høje, fordi det vil få for store negative samfundsøkonomiske konsekvenser.

Det er også forskelligt, hvor meget en kørt kilometer belaster, fordi det afhænger af, hvor og hvornår den bliver kørt.

Derfor foreslår rådet, at man i højere grad beskatter brugen af biler gennem kørselsafgifter, som primært skal opkræves i byerne og i myldretiden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen