Berlingske Business
16:03Apple-aktien stiger på rygter om nye hovedtelefoner

Vismænd: Dansk produktivitet er fortsat i verdenstoppen

Carl-Johan Dalgaard
Vismand Carl-Johan Dalgaard, Københavns Universitet Foto:

Danmarks produktivitet har det fint. Men politikerne kan sagtens hjælpe den endnu mere på vej, viser rapport.

Selv om vores produktivitet i Danmark ikke vokser lige så hurtigt som i andre lande, så er der ingen grund til at være bekymret.

Det slår Formandskabet for De Økonomiske Råd - i daglig tale vismændene - fast i en ny rapport, som er offentliggjort tirsdag.

Her konstateres det, at Danmarks produktivitetsniveau ligger højt med internationale briller.

Vi er med andre ord blandt verdens bedste til at få mest mulig værdi ud af hver eneste arbejdstime og hver eneste krone, som vi bruger på at producere service, maskiner eller råvarer.

Det skyldes ikke mindst, at vi indtil nu løbende har tilpasset os til den globale konkurrence - og det skal vi blive ved med.

Det siger Carl-Johan Dalgaard, der er én af de fire vismænd.

»Danske virksomheder er højproduktive og har gode rammevilkår.«

»Det må ikke blive en sovepude, så man skal fastholde fokus på at tilpasse rammevilkårene i en verden, der konstant ændrer sig«, siger han i en pressemeddelelse.

Robot

Vismændene anbefaler i rapporten en række initiativer, som kan øge Danmarks produktivitet og konkurrenceevne fremover.

Det gælder blandt andet Konkurrencerådets anbefaling om at øge konkurrencen i realkreditsektoren ved at lægge et loft over låneomkostningerne.

Men også lavere topskat, mere udlicitering i den offentlige sektor eller en sænkning af elafgiften.

Til gengæld skal man også være sig bevidst om, at jagten på produktivitetsgevinster ikke må være et mål i sig selv.

»Hensyn til miljø og sundhed og politiske ønsker om fordeling kan trække i modsat retning«, siger Carl-Johan Dalgaard.

11BUSS-ren-K--Vilby-165803.jpg

Regeringen udnævnte i begyndelsen af i år vismændene til nationalt produktivitetsråd.

De skal én gang om året give deres vurdering af Danmarks produktivitet og komme med forslag til forbedringer.

Regeringen har som målsætning at øge det danske bruttonationalprodukt med 80 milliarder kroner i 2025. Heraf skal de 35 milliarder stamme fra øget produktivitet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen