Berlingske Business

VisitDenmark: Vi skal markedsføre vores verdensarv

christiansfeld
UNESCOs udnævnelse af Christiansfeld og de nordsjællandske jagtskove som verdensarv skal trække flere turister til Danmark. Foto:

Det er flot, at Danmark nu har otte steder på UNESCOs liste over verdensarv. Men hvis vi skal vinde på det, kræver det investeringer, formaner VisitDenmark.

Der er ingen tvivl om, at UNESCOs udnævnelse af Christiansfeld og de nordsjællandske jagtskove som verdensarv vil trække flere turister til Danmark.

Det siger både kulturminister Bertel Haarder (V) og miljøminister Eva Kjer Hansen (V) efter lørdagens beslutning om at give Danmark yderligere to pladser på den internationale liste over verdensarv.

Men en plads på listen er i sig selv ikke nok, lyder det nu fra turismeorganisationen VisitDenmark, hvor administrerende direktør Jan Olsen efterlyser investeringer, hvis de flotte udnævnelser virkelig skal batte noget.

»En UNESCO-udnævnelse er et internationalt anerkendt stempel på, at de her attraktioner er et absolut »must see«, og det har stor betydning for den internationale markedsføring af Danmark som rejsemål,« siger han i en skriftlig kommentar, men understreger samtidig, at der er behov for både markedsføring og investering i unikke oplevelser for gæsterne.

»Autentiske oplevelser, der gør folk klogere på stedernes særpræg og historie, er alfa og omega for den moderne kulturturist. Denne er typisk ikke længere tilfreds med at være tilskuer, men ønsker at deltage i troværdige aktiviteter. Kan oplevelsesstederne tilbyde sådanne, har de skabt optimale muligheder for at ramme turisterne rent i hjertet,« siger Jan Olsen.

I Kolding Kommune jubler borgmester Jørn Pedersen (V) sammen med ministrene. Han forventer, at Christiansfelds tiltrækningskraft vil blive styrket markant, efter byen er kommet på UNESCOs liste.

»Udnævnelsen vil øge kendskabet til Christiansfeld helt utroligt, for UNESCO er jo et kvalitetsstempel uden lige. Det vil betyde masser af opmærksomhed, masser af turister,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Men også lokalt er der brug for at gøre en ekstra indsats, hvis titlen som verdensarv skal omsættes i mere turisme, fastslår VisitDenmark-direktøren.

»Det er vigtigt, at attraktionerne tænkes sammen med de turisttilbud, der ligger i nærområdet, og hvis lokalområdet får tænkt overnatninger, spisning og events ind, så er der et klart potentiale for vækst i turismen. Men det kræver et samarbejde mellem områdets aktører og de offentlige og private aktører i turisme, kultur og naturbevarelse,« siger Jan Olsen.

Danmark fik sin første plads på verdensarvlisten i 1994 med Jellingmonumenterne. Efter lørdagens udnævnelser har vi i alt otte pladser på listen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen