Berlingske Business

Visioner efterlyses

Regeringens finanslovsudspil er det mest erhvervsvenlige i mange år. Alligevel er det ikke kun jubel, der møder udspillet.

Fremtidsvisioner efterlyses.


Fra alle sider af erhvervslivet hilses den ny regerings finanslovsforslag velkommen, men der er

også plads til kritiske røster. Nok får virksomhederne de lovede lettelser, men en række besparelser på

uddannelse og innovation vækker bekymring.


- Regeringens erhvervspakke udsende gode signaler, både når det

gælder administrative lettelser og generationsskifte. Men i et videnssamfund er det ikke umiddelbart indlysende, at regeringen

f.eks. skærer i bevillingerne til uddannelse, siger adm. direktør i Dansk Handel & Service, Søren B. Henriksen.


Han

lader sig ikke umiddelbart impornere af, at regeringen i stedet lover 400 mio. kr. mere til forskning i år, mens der foreløbig

kun står 25 mio. kr. ekstra på kontoen i 2003 og 2004.


- Der er jo tale om et engangsbeløb, som ikke følges

op i de næste år, konstaterer Søren B. Henriksen.

Ikke markant skridt

Biotek- og lægemiddelindustrien

har heller ikke hænderne højt hævet over hovedet, selvom brancheforeningen LIF mener, at finansloven er et skridt

i den rigtige retning.


- Det er ikke et markant skridt. Derfor hæfter vi os ved signalet om, at regeringen nu vil indlede

forhandlinger om en ny forskningspolitik, siger LIFs formand, Jan Iversen, der tilføjer at industriens efterspørgsel

efter kvalificerede forskere ikke imødekommes.


Søren B. Henriksen fra Dansk Handel & Service har sin egen forklaring

på, hvorfor de store visioner i den ny regeringens finanslovsforslag udebliver.


- Skattepolitikken fastlåser erhvervsstrukturen.

Med med sin stramme fortolkning af skattestoppet har regeringen låst sig fast på den tidligere regeringens utidssvarende

socialdemokratiske fordelingspolitik, herunder den høje marginalskat, mener Søren B. Henriksen.


- Det betyder,

at regeringen har meget lille spillerum for omfordeling i de kommende år, og dermed for at føre en visionær politik,

siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen