Berlingske Business

Virksomhedernes optimisme er dalende

produktion
ARKIVFOTO. Grundfos produktion i Bjerringbro. Foto:

Optimismen i de danske virksomheder er til stede. Håbet om, at opsvinget for alvor vil tage fat i efteråret 2015, er væk, forklarer cheføkonom.

Det ser ikke ligeså godt ud for landets virksomheder i oktober, som det gjorde for bare få måneder siden.

Ifølge en rundspørge foretaget af Dansk Erhverv, og som Børsen har set, er optimismen faldende rundt omkring hos de danske virksomheder.

Det er især svigtende nøgletal fra både Kina og USA og VW-skandalen, der får armene til at sænke sig en smule.

Salgsforventninger især i engrosbranchen er også faldende, for hverken tyskerne eller amerikanerne køber danske varer i det omfang, man havde håbet.

Display of Stock market quotes

»Vi havde ved indgangen af året store forventninger til eksporten. Men den kommer ikke engang til at stige med en procent i år,« siger Mira Lie Nielsen, chefkonsulent i Dansk Erhverv, til Børsen.

Hun understreger dog, at der stadig er tro på fremgang, troen er bare blevet mikset med en skuffelse over, at det ikke er gået så godt, som man havde håbet.

Ifølge Børsen forklarer Steen Bocian, der er cheføkonom i Danske Bank, at der er en lang række nøgletal, der præger hele den vestlige verden i sådan en grad, at håbet om, at opsvinget for alvor vil tage fat i efteråret er forsvundet.

pix-vw

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen