Berlingske Business

Virksomheder strammer gebyrskruen over for kunder

Bankerne er ikke længere de eneste, der drejer gebyrskruen lovlig mange omgange. Flere og flere virksomheder er smittet med

bankernes gebyr-begejstring, når de handler med virksomhedskunder. De lægger gebyrer på ydelser, man tidligere ikke

ville drømme om at tage penge for. Og det kan godt svare sig. En virksomhed, der sender mange fakturaer ud hver dag, kan tjene

anselige beløb, hvis den lægger selv et mindre beløb på hver faktura, lyder det fra revisor Mogens Olsen,

som er formand for Foreningen Registrerede Revisorer, FRR.



- I dag ser vi ofte, at virksomheder lægger gebyrer på

ydelser, de for f.eks. ti år siden ikke ville tage sig betalt for. Det er blevet forretningsmæssigt almindeligt, siger

han.



- For eksempel er det i dag langt mere almindeligt med rykkergebyrer, hvis regninger ikke er betalt til tiden. Tidligere

var den slags indregnet i prisen, når virksomheder handlede med hinanden, men i dag tager virksomheder særskilte gebyrer

for den slags, siger Mogens Olsen.

"Glemmer" gebyrerne

- Virksomhederne har lært af pengeinstitutterne.

Der kommer flere og flere gebyrer, når virksomheder handler med hinanden. Det skyldes simpelhen, at der er mange penge i det,

lyder det fra registreret revisor T. Helmo Madsen fra Dansk Revision.



Virksomheder har tilsyneladende også meget forskellig

moral, når det kommer til at oplyse om gebyrerne på forhånd, fortæller han.



- Det er meget forskelligt,

om man husker at oplyse sine kunder om gebyrerne, når man aftaler prisen for en vare eller en ydelse. Generelt er virksomhedrne

ikke gode til at gøre opmærksomme på gebyrerne. De ''''glemmer'''' dem ofte, siger revisor T. Helmo Madsen



Revisorerne

er langt fra alene om deres iagttagelser. Erhvervspolitisk konsulent Henrik Hyl-toft fra Dansk Handel og Service har set samme tendens.

Han understreger, at bankerne nu ikke længere har patent på selv de mere fantasifulde gebyrer:



- Det er noget, vi

oplever. Det er mere usikkert, i hvilket omfang virksomheder bruger gebyrer, når de handler med hinanden, men vi har set, at

gebyrer bliver brugt som en slags adfærdsregulerende middel. Man vil måske give sine kunder et incitament til at betale

over internettet, og derfor lægger man et gebyr på f.eks. sine papir-fakturaer. Der er måske også et indtjeningsmæssigt

element i det, siger Henrik Hyltoft.



Når det drejer sig om gebyrer, har bankerne stadig den gule førertrøje

på, understreger Henrik Hyldtoft:



- Det er f.eks. helt tydeligt, at bankerne har strammet gebyrskruen de senere år,

og at de store banker fører an. Her ser man i dag sådan noget som et kontogebyr blot for at få lov at være

kunde i nogle banker. Det viser meget godt tendensen til at lægge gebyrer på flere og flere ydelser, siger han.



I

Håndværksrådet vånder virksomhederne sig også under bankernes gebyrer, fortæller cheføkonom

Søren Nicolaisen:



- Vores medlemmer har længe oplevet, at det er et problem, at gebyrer er så udbredte fra

forsikringsselskaber eller inden for den financielle verden. Vi ved, at gebyrer florerer blandt almindelige virksomheder, men vi har

foreløbig ingen tal på, hvor stort omfanget er, siger Søren Nicolaisen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen