Berlingske Business

Virksomheder rustet til influenza-epidemi

Virksomheder rustet til influenza-epidemi - 1
Foto:

Store danske virksomheder er forberedte på H1N1-epidemien. Det sker for at mindske den tabte arbejdskraft.

Huskesedler om at vaske hænder. Strenge ordrer om at blive hjemme ved selv de mindste influenzasymptomer. Nedsættelse af særlige pandemigrupper.

De store danske virksomheder er forberedte på H1N1-epidemien (populært kaldet svineinfluenzaen) i et forsøg på at mindske den tabte arbejdskraft, de uundgåeligt må acceptere om kort tid. Det skriver Poltiken tirsdag.

Nok er H1N1 ikke farligere end en normal influenza. Men den er ekstremt smitsom og frygtes at kunne lamme dele af det danske samfund og sende op mod 12 procent af befolkningen ufrivilligt i seng, når den går i udbrud om alt fra nogle få uger til nogle måneder.

Strategi skudt i gang
Derfor tager 10 af de 12 virksomheder, som Politiken har kontaktet, situationen så alvorligt, at de har lavet en decideret pandemistrategi, som de allerede har skudt i gang på forskellig vis.

Hos Carlsberg har man eksempelvis lavet en særlig lavpraktisk indsats med at vaske dørhåndtag. Eksperter anser netop håndtaget for en af de største smittebærere mellem mennesker. Og i Danfoss har cheflægen indkøbt både masker og behandlingsmidlet Tamiflu, som virksomhedens rejsende kan bruge, når de rejser til lande, hvor der er risiko for influenza. /ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen