Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Virksomheder må spille mere med i studiebyer

Unge vælger i stigende grad livsstil og by i stedet for selve studiet, når de vil ind på en videregående uddannelse,

og det går ud over blandt andet de traditionelle ingeniøruddannelser i mindre universitetsbyer som Sønderborg

og Esbjerg.



Det bekymrer prorektor på Syddansk Universitet, professor Flemming Just, der mener, erhvervslivet har et medansvar

for den dalende søgning til de diplomingeniør-uddannelser, eksempelvis maskin-, bygnings- og kemiingeniører,

der skal være med til at fremtidssikre de små og mellemstore virksomheder, SMV''er.



- Vi må konstatere, at for

mange virksomheder ikke er opmærksomme på: For det første at ansætte personer med en videregående uddannelse,

for det andet at gøre sig interessante for de studerende ved at fortælle, at der findes spændende job. En maskinfabrik

kan udmærket på sit felt være en virksomhed i international topklasse. En række virksomheder i Sønderborg-området

har været dygtige til at markere sig og er storaftagere af ingeniører, men i for eksempel Esbjerg er der for mange virksomheder, der

putter sig. Måske tror de, at de ved at sætte en annonce i avisen kan få arbejdskraften, når de har brug for

den. Det er bare langt fra sikkert, siger Flemming Just.

Viden og virksomheder

Et af midlerne til at udligne det forspring,

erhvervslivet omkring landets tre store universitetsbyer har, er ifølge Flemming Just at svagere regioner som dele af Fyn og

det sydlige Jylland blive bedre til at rive mure ned mellem viden og virksomheder.



- SMV''ere vil gradvis opdage, at deres fremtidige

overlevelse hænger sammen med evnen til at finde på nyt, at produktudvikle, og her kommer inge-niørerne ind i billedet.

Hvis de ikke er til at få fat på, står de med et problem. Det handler om den fremtidige vækst og velfærd,

og nøglen til vækst i regionerne er at få skabt en tættere kobling mellem viden og erhvervsliv, siger Flemming

Just.



Hans klare indtryk er, at universiteterne de seneste fem-seks år har fået langt mere fokus på den erhvervsvendte

indsats, og på Syddansk Universitet er mange studier gennemsyret af tanken om et tæt samspil med virksomhederne. Blot

skal universiteterne fortsat blive bedre til at komme ud og fortælle jordnært om, hvad de kan tilbyde.



Flemming Just

glæder sig over undervisningsminister Ulla Tørnæs'' nye udspil for at forbedre undervisningen i de naturvidenskabelige

fag i folkeskolen, for hvis børn tidligt taber interessen for de tekniske fag, hjælper alverdens kampagner fra videregående

uddannelser ikke.

Praktik og projekter

Pædagogisk tilstræber Syddansk Universitet at bygge projekter, praktikophold

og helst også udlandsophold ind i så mange af de femårige kandidatuddannelser som muligt. At tilbuddet om en mere

virkelighedsnær universitetsuddannelse ikke er tilstrækkeligt til at fastholde søgningen, er et svagt faldende

antal optagne til campus i Sønderborg, minus syv, og Kolding, minus 16, eksempler på. I Sønderborg vejer ingeniøruddannelserne tungt,

mens Kolding som de største campus er stærk inden for erhvervsøkonomi.



I Esbjerg, hvor de samfundsvidenskabelige

fag spiller en større rolle, er der en fremgang på otte pct., plus 13, hvilket er ensbetydende med, at der optages ca.

140 via den koordinerede tilmelding, KOT, og 150 ad andre kanaler til kandidatuddannelser, HD og sidefag samt udenlandske studerende.

Samlet har Syddansk Universitet et plus på 63 studerende via KOT i forhold til i fjor. Den større universitetsby, Odense,

er vinderen med et plus på 73 optagne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen