Berlingske Business

Virksomheder lover dusør til ansatte for at finde ny kollega

13BUSKMD11-133434.jpg
Der er ofte plads til én til hos IT- og softwarevirksomheden KMD, som belønner medarbejdere for at finde kvalificeret arbejdskraft til både hovedsædet her i Ballerup og afdelingerne rundt i landet. PR-foto

Flere virksomheder er begyndt at betale en kontantbonus, hvis en medarbejder hjælper med rekrutteringen.

Jagten på de bedste nye medarbejdere får danske virksomheder til at udlodde bonus i form af kolde kontanter, hvis en ansat peger rekrutteringsafdelingen i den rigtige retning.

Det skriver Berlingske Business.

Dansk Erhverv samt fagforeningerne bekræfter over for Berlingske Business, at bonusordninger for at hjælpe med at finde en ny kollega er meget udbredt.

»Nogle virksomheder må takke nej til nye ordrer, fordi de ikke kan få nye hænder og hjerner til at arbejde for sig.«

»Det er et kæmpe problem, og alle kneb gælder for at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere,« siger Janus Sandsgaard, fagchef for it og digitalisering hos Dansk Erhverv, til Berlingske Business.

13BUSKMD11-133434.jpg

En af de virksomheder, der har benyttet sig af metoden, er it- og softwarevirksomheden KMD.

Her har ordningen kørt i nogle år. Den enkelte medarbejder får 10.000 kroner i bonus, hvis et tip om en ny kollega fører til en ansættelse. Det er indtil videre sket næsten 70 gange.

»For os er det en billigere og bedre måde at få tiltrukket kvalificeret arbejdskraft.«

»Vi kunne godt bruge ekstern hjælp til rekrutteringen, men hvis vi skal bruge headhuntere til at finde de her mennesker, vil vi kun kunne få syv personer for de penge, vi har brugt til at udbetale bonus,« siger Søren Billeskov, ansvarlig for rekruttering og talentudvikling i KMD, til Berlingske Business.

Han understreger, at ordningen gælder for alle stillinger i virksomheden, men den bliver først og fremmest brugt i forhold til dataloger og andre med naturvidenskabelig baggrund samt ingeniører.

Torsdag - Uddannelse

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen