Berlingske Business

Virksomheder jubler over dollar-optur

BRITAIN EURO DOLLAR SLIDE
Den stærke dollarkurs har givet de danske virksomheders konkurrenceevne et tiltrængt løft. Foto:

Den dyre dollar er vækstvitaminer til danske virksomheder, der styrker indtjeningen i takt med dollarens optur.

Danske virksomheders konkurrenceevne har fået et tiltrængt løft, og forudsætningerne for massiv vækst i USA er blevet markant forbedret.

Sådan lyder meldingen fra administrerende direktør i medicoselskabet Radiometer, Peter Kürstein, der ligesom mange andre danske topchefer jubler over stigende indtjening i USA i kølvandet på dollarens optur.

»Hovedparten af vores produktion foregår i Danmark og Europa, og den stigende dollarkurs har derfor forbedret vores konkurrenceevne markant i forhold til vores amerikanske konkurrenter. Vi har kurs mod et betydeligt stigende overskud i USA. Dollarens optur er en rigtig god nyhed for os og mange andre selskaber,« siger Peter Kürstein.

r shoppingudgifterne i USA.jpg

De seneste uger er dollaren blevet yderligere styrket, og siden begyndelsen af maj er dollaren steget med over 16 procent over for den danske krone. Den stigende dollarkurs løfter indtjeningen i USA for mange danske eksportvirksomheder, der ligesom Radiometer kommer til at stå stærkere i forhold til amerikanske konkurrenter.

Radiometer, der har hovedkontor i Brønshøj i København, producerer analyse- og måleinstrumenter til sundhedssektoren. Omkring 15 procent af omsætning på ca. fire mia. kr. kommer fra USA.

»Vi tjener ganske enkelt mere på hvert enkelt produkt i USA, fordi hovedparten af vores produktionsomkostninger bliver opgjort i danske kroner eller euro. Vores hovedkonkurrenter er amerikanske, og den stigende dollarkurs har også en positiv effekt på vores konkurrenceevne i andre verdensdele, hvor vi konkurrerer med amerikanerne,« siger Peter Kürstein.

USA-NEW-YORK/BILLBOARD

Til gengæld har det gjort ondt på Radiometer, at japanske yen er faldet voldsomt over for euroen. Japan er et af de vigtigste markeder for Radiometer, og her er indtjeningen faldet i takt med yennens nedtur.

Danske økonomer er enige om, at dollarens optur er en vigtig håndsrækning til dansk erhvervsliv, og at den stærke dollar isoleret set vil styrke væksten og beskæftigelsen herhjemme. Til gengæld er den svenske og norske krone faldet markant den seneste tid, og det svækker danske virksomheders konkurrenceevne over for norske og svenske selskaber. Alt i alt udgør det seneste års store ændringer i valutakurserne en lille fordel for dansk økonomi, lyder vurderingen blandt andet fra cheføkonom Kai Lindberg fra Lån & Spar Bank.

Bylinefoto2011

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen