Berlingske Business
17:42

Virksomheder har succes med gratis at afprøve arbejdskraft

Stine Andersen, 27 år, cand. scient i geologi og Søren Kronholm, 40 år, cand. mag i historie med sidefag i medie og

kultur er to blandt mange ledige, der tilbyder deres arbejdskraft gratis til virksomheder i fire uger.


AF og a-kasser bruger

praktikforløbet i virksomhederne til at få de ledige i arbejde igen. På almindelige løn og arbejdsvilkår.




I ErfaKursuscenter A/S, der bl.a. holder længerevarende IT-kurser, bruger man ofte de lediges aktivperiode til at afprøve

deres færdigheder ude i virkeligheden. Og 80 procent af de arbejdsløse ender faktisk med et permanent job.


- Virksomheden

og den ledige bruger perioden til at se hinanden an. Om den lediges fædigheder matcher virksomhedens behov. Mangler den ledige

nogle færdigheder, så kommer de tilbage på et kursus, så de bliver bedre, siger salgschef i ErfaKursus A/S

Lasse Eliasen.


De ledige kan ikke få deres dagpenge fra a-kasserne med i praktikperioden, men får i stedet uddannelsesgodtgørelse.

Men det modsvarer dagpengesatsen, så de ledige bliver hverken belønnet eller straffet.

Tvivl og prøv

Ole Bent

Jacobsen, der er chef i AF Storkøbenhavn og chef for formidlingen af akademikere er glad for ordningen, der både gavner

den ledige og virksomhederne. Enten kan den ledige komme og sige, at han eller hun har kontakt til en virksomhed eller også

kan AF kontakte en virksomhed.


- Det gode er jo, at hvis virksomheden er i tvivl om, hvorvidt den pågældende person

har de rette kvalifikationer, så kan den arbejdsløse blive afprøvet i op til fire uger. Hvis personen så

mangler noget konkret uddannelse, så kan vi sørge for, at de får det. Så håber vi, at virksomheden

så vil ansætte den ledige bagefter, når vedkommende kan tjene sin egen løn ind, fortæller han.


Det

kan også være folk, der er på længerevarende uddannelsesforløb, der bruger virksomhedspraktikken til

at afprøve færdighederne.


- Det er jo en meget dyr løsning for samfundet. Derfor er det godt, at det ofte

ender med, at den ledige bliver forankret i et job. Så betaler de jo hurtigt tilbage i skat, siger Ole Bent Jacobsen.






Løsning

på knuder

Men den vellykkede ordning kan meget vel været passé snart, for et udvalg under fire ministerier er ved

at kigge på, hvordan endnu flere kan komme i arbejde hurtigere. Projektet hedder "Alle i arbejde".


AF-chef Ole

Bent Jacobsen håber, at det arbejde ender med, at der bliver løst op for nogle af knuderne i systemet.


- Det kedelige

i dag er, at vi ikke kan røre de arbejdsløse før de har været arbejdsløse i ét år.

Kun hvis de er over 50 år eller er indvandrere. Aktiveringspuljen er en stor flyttekasse fyldt med penge til kurser og uddannelser,

mens pengene vi kan gøre noget med i det første år på dagpenge er i en lille tændsstiksæske,

siger han og håber, at løsningen bliver, at alle skal aktiveres hurtigere end i dag.

Lær af sidemanden

Bent

Ole Jacobsen mener også, at det ministerielle udvalg skal kigge på, hvordan AF kan skabe de skarpe profiler, som virksomheder

efterspørger.


- Virksomhederne vil jo have skarpe profiler, der tjener deres løn ind fra dag ét. Derfor

er der behov for, at vi kigger på, hvordan det løses. For der er jo grænser for hvor skarpe vi kan skræddersy

de ledige, siger han.


Derfor mener han, at jobtræning også er god for virksomhederne. For her kan en erfaren medarbejder

lave sidemandsoptræning. Men det er til overenskomstmæssig løn fra første dag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen