Berlingske Business

Virksomheder har milliarder ud at svømme

pix - penge - biz
Især nordiske virksomheder har mange penge til gode hos kunder og lign. Foto:

De europæiske virksomheder glemmer at inddrive enorme pengebeløb, som de lader svømme ude hos kunderne eller på propfyldte varelagre. Værst står det til i de nordiske lande. Det viser en ny undersøgelse fra PwC.

Der ligger kæmpe kapitalgevinster for de europæiske virksomheder, hvis de begynder at inddrive de penge, som de har ude at svømme. Det kan være penge bundet i virksomhedens kunder, ubetalte fakturaer og propfyldte varelagre. Jo mere virksomhederne kan hive i land, desto mere likviditet kan de få glæde af.

Det er en af verdens største revisions- og rådgivningsvirksomheder, PwC, der står bag rapporten, som viser, at de europæiske virksomheder potentielt kan forbedre deres arbejdskapital med 997 mia. euro. Penge som i dag er bundet, men muligvis kan inddrives til europæisk erhvervsliv.

»Det er spændende at undersøge lige i disse år, hvor bankerne skærer ned på muligheden for finansiering, og lånevilkårene strammes til. Så har virksomhederne her en kilde til gratis likviditet,« siger Bent Jørgensen, ekspert i arbejdskapital hos PwC Danmark og forsætter:

»Det overrasker mig meget, hvor stort potentialet er. Man fristes til at spørge sig selv: »Hvad er egentligt grunden til, at der ligger guld på gaden, som vi ikke samler op?««

Bedre undervisning

Selv om den interne kreativitet i virksomhederne blomstrer for at inddrive kapital under krisen, så burde flere virksomheder begynde at fokusere på deres økonomiske hængepartier, mener Bent Jørgensen. Han vurderer, at virksomhederne først reagerer, når de er livstruende tæt på konkurs.

Professor i regnskabsanalyse ved CBS Thomas Plenborg er ikke overrasket over det store beløb, som de europæiske virksomheder har ude at svømme. Han fortæller, at virksomhederne i højere grad har haft fokus på indtægts- og omkostforholdene. Men inden længe vil man ifølge Thomas Plenborg begynde at fokusere mere på at inddrive gammel gæld. Ifølge rapporten fra PwC er de nordiske virksomheder blandt de dårligste til at inddrive gæld og dermed nedbringe de økonomiske hængepartier. Det skyldes, at finanskrisen gjorde sit indtog senere i de nordiske lande end i Sydeuropa. Derfor har virksomhederne ikke haft samme fokus på at kigge indad, når der skulle findes penge. Thomas Plenborg mener, at der skal en konstruktiv kædereaktion i gang, hvis virksomhederne skal blive bedre til at inddrive deres penge.

»Jeg kan starte med at undervise bedre i det her, så rådgiverne og de operative folk kan blive bedre. Derefter skal ledelserne og de operative folk blive bedre til at indtænke en strategi for virksomhedens arbejdskapital. Det er et område som kræver konstant bevågenhed« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen