Berlingske Business

Virksomheder deler viden om affald

- Miljøkravene er blevet skrappere og mere indviklede de senere år. Derfor har man jo efterhånden også større

og større behov for viden. Og man vil jo gerne slippe for at hente den viden fra alt for mange forskellige steder.



Ordene

kommer fra Steen Kruuse, som er kvalitets- og miljøkoordinator på Spedalsø Betonvarefabrik i Horsens. Fabrikken

har små 30 ansatte, og er en af de virksomheder, som benytter sig af vidensudvekslingen i den nye internet-vidensbank for erhvervsaffald,

som Videnscenter for Affald har etableret.



- Målet er at forbedre virksomheders affaldshåndtering, og det har både

en miljømæssig dimension og en økonomisk dimension, siger en af arkitekterne bag Vidensbanken, cand. techn. soc.

Anders Christiansen fra Videncenter for Affald.



Ideen bag Vidensbanken er, at virksomheder og andre både kan kan dele deres

erfaringer og ideer med erhvervsaffald. Og så er det vigtigt at virksomhederne og Vidensbankens andre brugere, f.eks. kommunale affaldskonsulenter,

kun skal lede et sted efter oplysninger og tips.



Mellem 300 og 600 forskellige brugere besøger Videnbanken hver måned,

men det tal skulle gerne stige markant de kommende måneder, håber Anders Christiansen. En vigtig funktion er Vidensbankens

mail-service. Her får de tilmeldte virksomheder løbende beskeder om de indlæg, som Vidensbanken modtager fra andre

virksomheder og bidragydere.



- Jeg vil gerne have flere erfaringer ind i Vidensbanken, for målet er at danne et netværk,

hvor brugerne kan udveksle erfaringer om konkrete problemstillinger. - Ressourceoptimering og bedre affaldshåndtering på virksomheder

er et vigtigt formål. Vi vil gerne anspore til at affald fra en virksomhed udnyttes som ressource på en anden virksomhed,

siger han



Fra Vidensbankens hjemmeside kan man derfor klikke videre til en række affaldsbørser, hvor virksomheder

kan købe og sælge affald, både i Danmark og i en række andre lande. Ideen er at restaffald fra den ene virksomhed kan

indgå i andre virksomheders produktion. Den mulighed er Spedalsø Betonfabrik blevet opmærksom på, fortæller

Steen Kruuse:



- Vi er i øjeblikket i gang med at undersøge, om vi kan overtage støbesand fra en metalvarefabrik

og bruge den i vores produktion. Og det er jo spændende, for vi får penge for at tage det, fortæller han. Betonfabrikken ekspederer

selv dele af sit affald videre til anlæg af f.eks. veje.

Budget halveret

Videnbanken er en udløber af et affaldshåndteringsprojekt,

som Miljøstyrelsen satte i værk for tre år siden, og først i oktober sidste år blev Vidensbanken lanceret

for offentligheden. Videncenter for Affald, som står for driften af Vidensbanken, måtte ved årsskiftet se sit budget halveret

i den finanslov, som Regeringen og Dansk Folkeparti vedtog i efteråret. Og det ærgrer Anders Christensen, som er den ansvarlige

for Videnbanken.



Videncentret har søgt støtte hos Miljøstyrelsen til at udvikle Vidensbanken så den

kommer til at omfatte flere brancher og kan opdateres.



Disse midler er blevet bevilget og sikrer at Vidensbanken fortsat kan

være til gavn for brugerne, på trods af at centerets bevilling er halveret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen