Berlingske Business
12:08Lundbeck og Genmab i yderpositioner i fladt dansk marked

Virksomheder burde ansætte indvandrere på kontanthjælp

Med den historisk lave arbejdsløshed er det påfaldende, at virksomhederne ikke ansætter flere indvandrere på

kontanthjælp. For det viser sig, at nydanskere på kontanthjælp faktisk har lettere og mindre permanente problemer

udover ledigheden end deres danske lidelsesfæller.


Det viser et casestudie "Kontanthjælpsmodtagere og arbejdsmarkedet"

fra de fire københavnske vestegnskommuner Brøndby, Albertslund, Høje Taastrup og Glostrup, som Joachim Boll og

Thomas Qvortrup Christensen fra Socialforskningsinstittutet, SFI, har lavet.


Virksomhederne snyder sig selv. For hele 30 pct.

af alle kontanthjælpsmodtagere er nydanskere, selvom de kun fylder fem procent i befolkningen. Det betyder, at virksomhederne

havde 40.000 nydanskere var på kontanthjælp i år 2000.


- Vi fandt ud af, at flere og flere har andre problemer

end ledighed. Det skyldes jo, at ledigheden er faldet konstant siden 1994 - og derfor er dem, der er tilbage, tungere, end vi umiddelbart

havde forventet, siger forsker på SFI, Thomas Qvortrup Christensen.


Men nydanskerne er altså ikke på samme

måde som danskerne belastet af sociale og psykiske problemer, som f.eks. misbrugsproblemer.



To retninger

Forskerne

opdagede også, at de tunge ledige er klemt mellem to modsatrettede systemer. Nemlig arbejdsmarkedet og det sociale system.


-

I det sociale system skal de arbejdsløse for at få ekstra ydelser populært sagt have et problem. Mens de på

arbejdsmarkedet skal gøre noget for at få job. De skal for så vidt skjule, at de har nogen problemer. Og den omstilling

er svær. Nu skal de argumentere for, hvad de kan. Før skulle de argumentere for, at de havde et problem, siger Thomas

Qvortrup Christensen.


En anden pointe er, at der bliver fokuseret meget på, at kontanthjælpsmodtagerne skal have

uddannelse. Men det viser sig rent faktisk, at virksomhederne efterspørger den ufaglærte arbejdskraft.


- Det største

problem er, at kontanthjælpsmodtagerne typisk har sociale, personlige problemer. De er f.eks. ikke mødestabile eller

er anderledes end de andre ansatte i virksomheden - og det er et langt større problem for virksomhederne end, at de ikke er

uddannet. For mange virksomheder vil hellere selv uddanne personalet, fastslår Thomas Qvortrup Christensen.









Mere

offentsive

Virksomhederne ser selv nydanskernes dårlige danskkundskaber, som den største barriere for ikke at ansætte

dem. Men SFI-undersøgelsen viser, at det er et større problem, at nydanskerne faktisk ikke har viden om, hvordan det

danske arbejdsmarked fungerer.


- De ved ikke, hvordan man søger job. De har urealistisk høje forventninger til,

hvad de kan få i løn, og de ved ikke, hvornår lønnen bliver udbetalt, siger Thomas Qvortrup Christensen.


Til

gengæld er både virksomhederne og de ledige tilfredse med kommunernes og AF''s formidlingsindsats. Men nogle virksomheder

undrer sig over, at kommunerne ikke er mere aktive.


- Virksomhederne forstår ikke, at kommunen ikke kontakter dem oftere. Derfor

anbefaler vi kommunerne at være mere offentsive. Det er jo dem, der skaffer nydanskere i jobtræning. Det er et spørgsmål

om at få åbnet dørene i virksomhederne, for så virker det som om, at der er plads nok, siger Thomas Qvortrup

Christensen.


Men virksomhederne skal selvfølgelig også blive bedre til at tage folk ind, der er anderledes. Uanset

om det er en dansker med misbrugsproblemer eller en nydans

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen