Berlingske Business

Virksomheder bagud med nye persondata-regler: Risikerer millionbøder fra EU

adam lebech
ARKIVFOTO: Adam Lebech er fra 1/5 ny direktør for Dansk Industris brancheforening for IT- og televirksomheder herhjemme. Foto:

Mange danske virksomheder er for langsomme at få ordentligt styr på deres persondata. Det kan give et alvorligt økonomisk bagslag, idet skæringsdatoen for nye EU-regler med indbyggede kæmpebøder rykker nærmere hurtigere, end virksomhederne kan rette ind.

Sådan lyder advarslen fra DI og eksperter i behandling af personfølsomme data, skriver Finans.

Indtil nu har bøder i størrelsen 25.000 kr. været den højeste straf i Danmark for virksomheder, der brød reglerne for håndtering af persondata. Bødeloftet stiger med de nye regler til 20 mio. euro eller 4 pct. af en virksomheds globale årsomsætning. Beløb, der vil kunne sende likviditetsfølsomme virksomheder på randen af en konkurs.

»Virksomhederne har forståelse for reglerne, men kravene er en stor udfordring, og bødestørrelsen kalder nervøsitet frem hos mange. Har en lille virksomhed glemt en lille procedure, risikerer den i princippet en bøde på 20 mio. euro, og det er jo uproportionalt,« siger Adam Lebech, branchedirektør i DI Digital til Finans.

pix-Yahoo

Advokat og partner med speciale i it-ret Rasmus Lund, Delacour Law Firm, vurderer, at der herhjemme er stor forskel fra branche til branche på, om man risikerer at overskride deadline for at leve op til den nye EU-forordning, der skal afløse danske regler.

»Visse virksomheder og brancher er nået langt, mens en lang række andre ikke en gang overholder de nugældende regler i persondataloven og derfor har en kæmpe opgave i at skulle komme i compliance med de nye regler,« siger han.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen