Berlingske Business

Virksomheder afviser statens værn mod cyberangreb

PLUS Nettets unge forbrydere e
Ifølge chefkonsulent i Dansk Industri Morten Rosted Vang har Forsvarets Efterretningstjeneste de seneste år sat for snævert fokus på de mere avancerede cyberangreb fra statslige aktører. Pawel Kopczynski/arkiv/Reuters

Trods alvorlige trusler ønsker danske virksomheder ikke at være med i spiontjenestes netværk mod cyberangreb.

Cyberangreb er blevet udråbt af regeringen som den største trussel mod Danmarks sikkerhed. Alligevel afviser myndigheder og virksomheder at deltage i det helt centrale og statslige sensornetværk mod cyberangreb.

Det fremgår ifølge Jyllands-Posten af en ny årsberetning fra Center for Cybersikkerhed.

Dermed er statens stort anlagte sensornetværk udfordret og ramt af kritik, allerede inden det er færdigbygget.

Chefen for Center for Cybersikkerhed, Thomas Lund-Sørensen, bekræfter, at ingen nye virksomheder eller myndigheder kom med i netværket sidste år.

Tværtimod trak to aktører sig ud i et år, da to store cyberangreb hærgede kloden.

TDC opsagde aftalen

»Der er en række udfordringer i forbindelse med tilslutning til vores sensornetværk. For det første er tilslutning ikke relevant for alle. Sensorerne er især relevante for dem, som er udsat for de allermest avancerede trusler,« siger Thomas Lund-Sørensen til Jyllands-Posten.

Center for Cybersikkerhed har nu i alt 39 tilslutningsaftaler til sensornetværket, der de kommende år skal sikre Danmark mod den stigende cybertrussel.

Men selv om det ifølge det nye seksårige forsvarsforlig, som blev indgået i januar, står klart, at sensornetværket skal styrkes, opsagde blandt andet TDC sidste år aftalen med den danske spiontjeneste.

Ifølge chefkonsulent i Dansk Industri Morten Rosted Vang har Forsvarets Efterretningstjeneste de seneste år sat for snævert fokus på de »mere avancerede cyberangreb fra statslige aktører«.

Men da det ikke er dem, virksomhederne generelt angribes af, gider de ikke være med.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen