Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Virksomhedens indre styrke: Medarbejderne er dine digitale ambassadører

08BUSMedia-JoeTheJuice-Mips.jpg
Ansatte hos Joe & the Juice lever selskabets brand. Foto fra Instagram

I en digital verden, hvor de sociale medier fylder mere og mere i markedsføringen, overser mange virksomheder et vigtigt aktiv: medarbejderne.

Mængden af brands, der kæmper om forbrugernes opmærksomhed, er konstant stigende. Det er af samme årsag svært og omkostningstungt for virksomheder at brande sig over for kunder og potentielle medarbejdere. Derfor spiller sociale medier og andre gratis platforme en større og større rolle i reklame- og markedsføringslandskabet.

Mange virksomheder sidder i den forbindelse på et værdifuldt redskab, som de ikke formår at aktivere: medarbejderne. Ikke alene er der penge at spare ved at udnytte medarbejdernes digitale ressourcer, men når brandingbudskaber kommer fra medarbejderne og ikke direkte fra virksomheden, bliver kommunikationen straks mere autentisk, nærværende og troværdig.

07BUSCasey-Neistat-193108.jpg

Derudover giver denne form for branding adgang til en stor modtagergruppe, som virksomheden ellers ville have svært ved at ramme. En undersøgelse lavet af Komfo og Atcore viser, at den gennemsnitlige dansker har et netværk på over 200 personer alene på Facebook.

Umiddelbart lyder det som noget, der er lige til og nemt at implementere, men det er bestemt ikke alle virksomheder, som lykkes med at forvandle medarbejderne til digitale brandambassadører.

Der er en del benspænd, man skal være opmærksom på: Først og fremmest er medarbejderne ikke forpligtet til at dele indhold på vegne af virksomheder på deres personlige profiler. Derudover er de fleste meget opmærksomme på, hvordan de fremstiller sig selv digitalt, og de værner om deres personlige brand. Det betyder, at medarbejderne ikke poster hvad som helst, og overser man den stærke selektivitet og de nøje overvejelser, der ligger bag hver enkelt medarbejders brug af deres private medier, så tromler man grundlaget for et succesfuldt samarbejde, inden det overhovedet er kommet i gang.

FILES-US-IT-SOCIALMEDIA-SECURITY

Et godt eksempel på en virksomhed, der succesfuldt får medarbejderne engageret som ambassadører, er Joe & the Juice. Her er det en strategisk del af forretningsmodellen at skabe et miljø, hvor stemningen og arbejdskulturen er i sync med den selvforståelse, de ansatte har. Her er der tale om, at både virksomhedens brand, og de individuelle medarbejdere får gavn af de instagramable øjeblikke, som opstår i løbet arbejdsdagen. Det skaber et fundament og en kultur, der udmønter sig i, at medarbejderne hos Joe & the Juice hele tiden lever brandet – bare tjek hashtagget #joeandthejuice.

Vil man udnytte det store potentiale, som ligger i medarbejdernes digitalitet, er det altafgørende ikke at tvinge fagrelevant content eller forretningsstrategiske budskaber ned over hovedet på dem. Tværtimod bør medarbejderne gøres til aktive medskabere af den fælles kommunikation.

Hvis hver medarbejder er et personligt brand, så bør man se samarbejdet som et co-lab og ved at lade medarbejderne udvikle deres egne budskaber og skabe deres eget content, sikrer man autentisk kommunikation. Som virksomhed kan du skabe rammerne og en kultur, der inspirerer til deling af indhold fra arbejdspladsen. Opstil en tematisk eller grafisk ramme, der binder udgivelserne sammen med virksomheden, og giv ellers medarbejderne frie hænder til at udvikle indholdet.

Det er først, når aktiviteterne skaber gensidig værdi for både virksomhedens og medarbejderens brand, at du får skabt en slagkraftig digital medarbejderhær.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen