Berlingske Business

Vil vi være et iværksættersamfund – så er det nu

09BUSMads-Vczy-Kragh-141956.jpg
Mads Váczy Kragh, direktør i Væksthus Sjælland, og forfatter til Iværksøttersamfundet

Vækst. Vi befinder os i en højkonjunktur, men iværksætterne er blevet mere pessimistiske. Det bør være et wake up-call, for selv om handlingsniveauet i iværksætterpolitiken er stigende, er der et stykke endnu.

Det er både overraskende og bekymrende, at iværksætterne tror mindre på fremtiden end tidligere. Iværksætterbarometer 2018 viser udfordringen tydeligt. For to år siden mente 50 procent af iværksætterne, at de ville vokse mere end 20 procent i løbet af det næste år. I år er det faldet til 38 procent.

Lægger man dertil, at kun en lille andel af disse rent faktisk lykkes. Ja, så er regeringens vision om et iværksættersamfund i verdensklasse alvorligt truet.

Vil vi være iværksættersamfund, så er det nu – og læser man iværksætterbarometeret er der, set fra min stol, mindst tre konkrete steder at gribe fat.

1. Iværksætteri burde ikke være et københavnerfænomen: Etableringsraten er i dag markant højest i hovedstaden. Det skal der laves om på, så hele landet kommer op på samme niveau. Havde hele landet samme etableringsrate som hovedstaden, ville der blive skabt knapt 7.000 flere virksomheder årligt end i dag.

BM

Et oplagt sted at begynde er ved at flytte videregående uddannelsesinstitutioner ud i provinsen. Viden og iværksætteri hænger i dag tæt sammen, og kommuner med det højeste uddannelsesniveau har også markant flest iværksættere. Så vil vi have løftet iværksætteriet i hele Danmark, så skal vi satse på uddannelse, og mange steder kræver det nærhed til videregående uddannelser.

2. Grundskole og ungdomsuddannelser skal motivere til iværksætteri: Iværksætterbarometer 2018 påviser, at kun en procent af dagens iværksættere er blevet motiveret til iværksætteri i grundskolen. Først under den videregående uddannelse er ca. hver fjerde iværksætter stødt på iværksætteri, og 15 procent blevet motiveret til det.

Folkeskolen har løftet sig, siden dagens iværksættere gik i skolen. Men det er stadigvæk en biting gemt væk i et hjørne af undervisningen. Iværksætteri skal ind og være centralt i folkeskolen, og innovation og kodning skal på skoleskemaet.

Ministre modtager anbefalinger fra gastronomisk ekspertteam

3. Skab flere netværk og miljøer – det øger ambitionsniveauet: Der er fortsat få iværksættere, der går hele vejen og bliver til store virksomheder. Kun en halv procent af de nye virksomheder, der blev etableret i 2011 og 2012, havde udviklet sig til højvækstvirksomheder i 2016.

Iværksætterbarometeret peger på, at flere netværk og iværksættermiljøer kan bidrage til flere scale-ups, idet de mest ambitiøse iværksættere i højere grad end andre føler, de er en del af et iværksættermiljø.

Disse tre anbefalinger kan man konkret gå i gang med allerede i morgen og det med begrænsede økonomiske omkostninger.

Iværksætterne er fremtidens erhvervsliv. Og det er nu, vi skal satse offensivt for at sikre Danmark en stærk fremtid som iværksættersamfund.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen