Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Vikarbureauer vil blive mere specialiserede

Adeccos nye undersøgelse viser, at vikarer ikke længere bliver set på som fjender for den faste medarbejderstab. De bliver mere og mere accpeteret på fuld højde med med resten af medarbejderstaben. Måske fordi virksomheder efterspørger mere og mere specialisering. Derfor er der også ønske om, at vikarbureauerne bliver mere specialiserede.

Blandt virksomhederne er scenariet med "Flere og mere specialiserede bureauer end i dag" (48 procent), det der bedst modsvarer virksomhedernes forventning til udviklingen indenfor vikarbranchen. Herover for angiver 21 procent af de adspugte, at de tror på en udvikling, hvor der bliver "Færre men større bureauer end i dag", mens 13 procent angiver en opretholdelse af status quo nemlig "Samme antal og størrelse bureauer som i dag".

- Undersøgelsens resultater kommer ikke bag på os. Vi oplever helt klart, at branchen er i vækst. Ligeledes stemmer undersøgelsens resultater overens med, hvad vi oplever i det daglige. Flere og flere accepterer vikarbegrebet og lader det indgå som en del af den faste medarbejderstab. Forespørgsler på specielle kompetencer bliver desuden mere og mere dagligdag, siger administrerende direktør Gitte Elling fra Adecco.

Odrer til fagfolk

Det har været allermest tydeligt indenfor sygepleje og sundhedssektoren, at der er brug for vikarbureauer, der specialiserer sig.

- Flere og flere virksomheder efterspørger, at det er sygeplejersker, der tager imod ordrerne, så det er fagligt personale, der skal sparre med de respektive sygehuse. Og derfor har mange store vikarbureauer lavet små afdelinger. For man kan ikke bare sige, at man laver et lille bord. Man skal kunne tilbyde hele paletten, siger marketingschef i Adecco Nikolaj Henum.

Det er stadig kontor og administrationsopgaver, der er flest af til vikarerne. 41 procent efterspørger netop det personale. Men det er især de store virksomheder. Her er det 57 procent af vikarerne, der sidder på kontorerne, mens tallet kun er 23 procent på virksomheden mellem ti og 99 ansatte.

- Kontorsegmentet bliver større og større og f.eks lagerfunktionen bliver mindre. Det er en indikation af, at der er mere og mere brug for specialisering. Måske er det fordi produktionen mere og mere outsources til andre lande. Derfor er volumen i produktionen ikke så stor herhjemme længere, siger Nikolaj Henum.

Prisen ikke vigtig

Det allervigtigste for virksomhederne er kvaliteten af vikarerne. Det kommer ind på en førsteplads med 70 procent, mens det næste er kompetencer med 57 procent. Prisen kommer først på en tredjeplads med 51 procent.

- Prisen har ikke specielt stor betydning for virksomhederne. Har de haft en uheldig oplevelse, så vil de hellere betale prisen for at få de rigtige kompetencer på plads, forklarer Nikolaj Henum.

Undersøgelsen viser, at det stadig især er under sygdom og akutte perioder vikarer hidkaldes. Det svarer 87 procent af virksomhederne. 30 procent hyrer en vikar, når de ikke er helt sikre på, at der er basis for at ansætte en fast medarbejder. 22 procent gør det, fordi virksomheden kan spare penge i en periode, hvor medarbejderstaben skal tilpasses. Og 21 procent prøver vikarer med henblik på senere at fastansætte i Try & Hire-konceptet.

- Der er ret stor tilknytning omkring Try & Hire. Når virksomhederne ikke er helt sikre - der er nemlig ikke råd til at ansætte den forkerte, siger Nikolaj Henum.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen