Berlingske Business
17:16

Vikarbranche vil mægle mellem virksomheder

Flere og flere virksomheder må de kommende år kigge i vejviseren efter kvalificerede og velmotiverede medarbejdere. Selvom

der er ''arme og ben'' nok at tage af, så mangler flere brancher velkvalificeret arbejdskraft. Servicebranchen er et eksempel:

Hvor man tidligere kunne klare sig med medarbejdere, der ikke nødvendigvis altid brændte for sagen, er kravet fra kunderne

nu meget fleksible og velmotiverede medarbejdere i alt fra rengøringsjob til detailhandlen.



- Det er medarbejdere med

den rette holdning til, hvordan de udfører deres arbejde, der er mangel på i f.eks. servicebranchen men også i

mange andre brancher, siger arbejdsmarkedsforskeren Peter Plougmann.



Samtidig spår flere arbejdsmarkedsforskere, at de

sidste årtiers demografiske betyder meget små ungdomsårgange i fremtiden.



- Det er en proces, der har været

i gang i mange år, men lige nu bør man nok tænke noget mere over det, fordi tiden er til det. Om få år

vil f.eks. servicebranchen, engros-området, dele af detail-branchen mangle arbejdskraft.



- Især den offentlige sektor

vil blive hårdt ramt inden for de næste ti år, spår han.



Virksomhedernes svar på denne udvikling

er i mange tilfælde, især i udlandet men også herhjemme, at slå sig sammen og ''dele'' medarbejdere og udgifter

til medarbejdere. Ofte med et tredje firma som mægler eller mellemmand, fortæller direktør og personalekonsulent

Birgit Lund fra Persona A/S:



- I Sverige ser man, at virksomheder ansætter folk inden for bestemte kompetenceområder

og lejer dem ud til bestemte virksomheder. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at denne her måde at løse ting på

kommer til at udvikle sig. Al udvikling viser det, også inden for mindre specialiserede arbejdsområder. Det siger Birgit

Lund, som også selv er opmærksom på, at mægling i den type samarbejder kan komme til at udgøre et nyt

forretningsområde.



- Den enkelte lille virksomhed kan ikke håndtere de lange opsigelsesvarsler osv. og så har

bestemte virksomheder specialiseret sig i at ''leje'' medarbejdere ud, tilføjer hun.

Danske netværk

Der har de

seneste år været flere eksempler på netværk, der har delt eller sammen efteruddannet arbejdskraft i Danmark.





I Sønderjylland har en række underleverandører med kommunal hjælp sluttet sig sammen om at levere

til vindmøllefabrikken Vestas.



Under byggeboomet efter murens fald i Berlin arbejdede en række danske leverandører

til byggebranchen sammen, og senest har en lille håndfuld virksomheder i Køge syd for København samarbejdet om

efteruddannelse af både faglærte og ufaglærte medarbejdere.



Men det er utrolig vigtigt at alle deltagere i

netværket er top-motiverede, og erfaringerne fra tidligere forsøg med at dele medarbejdere mellem flere virksomheder

viser, at der er et behov for en uvildig mellemmand.



Marketingchef Nikolaj Henum, Vikarbureauet Adecco, regner ikke med, at den type

virksomhedsnetværk vil gå ud over vikarbranchens forretning. Tværtimod:



- Vi kunne jo f.eks. gå ind og

tage den administrative rolle i sådan et samarbejde i fremtiden, men vi er jo heller ikke direkte konkurrenter til den type

ordning, siger han.



- Man kan jo hurtigt blive uenige om, hvor meget man hver især har brugt en delt medarbejder, så

jeg tror, det vil medføre mange kontroverser mellem de firmaer, der samarbejder, siger Nikolaj Hennum.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen