Berlingske Business
13:49Erik Damgaard efter kaotisk børsdebut: Nordea er et »fæhoved«

Videnerhverv først ud af krisen

Ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at de videnstunge erhverv er de sidste til at mærke krise og er de første til at komme ud af den igen.

Det er de virksomheder, der har ekspertviden, som slipper gennem krisetider med færrest skrammer.

De højt specialiserede og videnstunge erhverv er dem, som mærker nedgangen i økonomien sidst. Og de er også de første til at komme ud på den anden side.

Det viser en analyse fra Dansk Erhverv, skriver Dagbladet Børsen.

Det er rådgivende ingeniører, økonomer IT- og softwareudviklere. De udfører så central og uundværlige nøgleopgaver i erhvervslivet og i samfundet, at de kommer til at mærke mindst til økonomiske kriser.

”Vores analyse peger på nogle af de mere videnstunge dele af servicesektoren som områder, hvor man først skal regne med at se tegn på en egentlig økonomisk vending, hvor minusvækst vender til plus,” siger cheføkonom i Dansk Erhverv, Jens Brendstrup.

Den dårlige nyhed
Analysen fra Dansk Erhverv bygger på en gennemgang af samtlige nøgletal forbundet med den foregående økonomiske krise fra 2001 til 2003.

Den såkaldte dot.com-krise.

”Den dårlige nyhed er så, at de videnstunge erhverv i Danmark faktisk i den senere tid først for alvor er begyndt at mærke til krisen, og at der ikke er nogen som helst tegn på en forestående bedring fra den kant. Og det lover ikke godt for den overordnede økonomiske vending,” siger Jens Brendstrup.

Konklusionerne fra Dansk Erhverv støttes af økonomerne i Handelsbanken. Til gengæld afvises de af Nordea.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen