Berlingske Business

Videnerhverv først ud af krisen

Ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at de videnstunge erhverv er de sidste til at mærke krise og er de første til at komme ud af den igen.

Det er de virksomheder, der har ekspertviden, som slipper gennem krisetider med færrest skrammer.

De højt specialiserede og videnstunge erhverv er dem, som mærker nedgangen i økonomien sidst. Og de er også de første til at komme ud på den anden side.

Det viser en analyse fra Dansk Erhverv, skriver Dagbladet Børsen.

Det er rådgivende ingeniører, økonomer IT- og softwareudviklere. De udfører så central og uundværlige nøgleopgaver i erhvervslivet og i samfundet, at de kommer til at mærke mindst til økonomiske kriser.

”Vores analyse peger på nogle af de mere videnstunge dele af servicesektoren som områder, hvor man først skal regne med at se tegn på en egentlig økonomisk vending, hvor minusvækst vender til plus,” siger cheføkonom i Dansk Erhverv, Jens Brendstrup.

Den dårlige nyhed
Analysen fra Dansk Erhverv bygger på en gennemgang af samtlige nøgletal forbundet med den foregående økonomiske krise fra 2001 til 2003.

Den såkaldte dot.com-krise.

”Den dårlige nyhed er så, at de videnstunge erhverv i Danmark faktisk i den senere tid først for alvor er begyndt at mærke til krisen, og at der ikke er nogen som helst tegn på en forestående bedring fra den kant. Og det lover ikke godt for den overordnede økonomiske vending,” siger Jens Brendstrup.

Konklusionerne fra Dansk Erhverv støttes af økonomerne i Handelsbanken. Til gengæld afvises de af Nordea.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen