Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Viden for milliarder brænder inde på universiteter

Regeringen kaster milliarder af kroner efter forskningsmiljøer og universiteter i forsøget på at gøre Danmark til et af verdens mest innovative lande. Men den værdifulde nye viden når aldrig ud til virksomhederne.

Som følge af de seneste års massive investeringer blomstrer nye ideer og innovative tanker i de danske forskningsmiljøer. Tanker, der kan og skal styrke innovationskulturen – og dermed også økonomien i det danske erhvervsliv og arbejdspladser i fremtiden – men som aldrig når ud til virksomhederne. Formidlingsdelen bliver der nemlig ikke fokuseret på.

- Man har i nogle år fyldt viden på tanken og fået skabt et stærkt fundament af innovative muligheder. Nu er det på tide, at den viden kommer virksomhederne til gode, siger Ragnar Heldt Nielsen, direktør for GTS, brancheorganisationer for de ni af staten godkendte teknologiske serviceinstitutter (GTS-institutterne), der med tilskud fra Videnskabsministeriet har til opgave at omsætte viden til værdi i erhvervslivet såvel som samfundet generelt.

En opgave, der også er en forretning for GTS, men som der er behov for økonomisk hjælp til at løse, hvis bredden skal sikres.

- Vi har brug for, at staten går ind og tager del i den risiko, der er forbundet med at arbejde med nye videnområder. Så sikrer vi, at det når helt ud til de små og mellemstore virksomheder, siger Ragnar Heldt Nielsen, der foreslår, at regeringen øger tilskuddet til GTS-instittutterne med 710 millioner over tre år.

Det er også det niveau, der lægges op til i en international evaluering med Forsknings- og innovationsstyrelsen som afsender.

Læs forslag til hvordan viden kommer ud til virksomhederne

Uden gennembrud

GTS får opbakning af et samlet dansk erhvervsliv:

- Der er blevet postet mange milliarder i forskning og innovation. Men vi må erkende, at vi ikke har set det store gennembrud i forhold til, hvordan vi skabt en tilsvarende samfundsnytte af de investeringer, siger forskningspolitisk chef Jannik Schack Linnemann fra Dansk Erhverv.

Men det nytter jo heller ikke noget, at man bliver ved med at skrue op for viden-produktionsknappen uden at sikre, at der også er aftagere til den nye viden.

- Ligeså vigtigt det er at opruste inden for forskning, ligeså vigtigt er det at styrke innovation og vidensspredning. Investeringer i de to områder skal gå hånd – ikke mindst af hensyn til de mindre og mellemstore virksomheder, der med tiltag som disse kan styrke deres konkurrenceevne gennem ny viden, siger Claus Thomsen, chefkonsulent i Dansk Industri (DI).

Smv-problem

For det er netop smv’erne, der lider under den manglende formidling af potentielt omsætningsfremmende viden fra forskningsinstitutionerne.

- 95 procent af de danske virksomheder har under 50 ansatte, og man kan ikke forvente, at de har overskud til systematisk at interessere sig for, hvad der sker på universiteterne. Derfor skal der være en brobygger, der sikrer kontakten, siger Jannik Schack Linnemann.

Hos Håndværksrådet undrer man sig såre over, at formidlingsdelen har fået i hak i tuden på den nye finanslov:

- Der er ikke noget galt i, at man satser på rammebetingelserne for forskning som eksempelvis nye laboratorier. Men det aller vigtigste er, at den nye viden kommer ud og bliver brugt i de små og mellemstore virksomheder. Den satsning kan jeg ikke se på finansloven. Faktisk er der lagt op til mindre bevillinger på det område, siger Ane Buch, vicedirektør i Håndværksrådet.

Læs forslag til hvordan viden kommer ud til virksomhederne

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen