Berlingske Business

Vi spiser og bygger os til flere job

restaurent
Det går godt i restaurationsbranchen, fordi 2015 har været et godt turistår, og fordi mange danskere - ikke mindst i hovedstaden - ændrer livsstil og går mere ud at spise end tidligere. Foto:

Restauranter og byggevirksomheder sugede arbejdskraft til sig i foråret, mens supermarkeder, banker og telesektoren måtte skille sig af med ansatte, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

Danskerne spiste og byggede sig til flere job på landets restauranter og byggepladser i årets andet kvartal. Samtidig blev der skabt færre job i supermarkeder, varehuse, teleselskaber og banker. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Således gav restauranter og byggevirksomheder arbejde til 1.287 flere fuldtidsansatte i andet kvartal i år sammenlignet med første kvartal. Imens måtte supermarkeder, varehuse, televirksomheder og banker skille sig af med 651 fuldtidsansatte i samme periode. Dermed gav andet kvartal i alt 6.245 flere fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere end i første kvartal, viser analysen.

Udviklingen vidner om, at økonomien fortsat er i fremgang, selv om væksten sker langsommere end før, forklarer økonom Mira Lie Nielsen fra Dansk Erhverv.

»Tre af fem nye job opstår i relation til byggeriet, og væksten skyldes ikke længere kun store offentlige anlægsprojekter, men i lige så høj grad private renoveringer i takt med, at boligmarkedet er kommet op i gear,« siger hun i en pressemeddelelse.

Ifølge Mira Lie Nielsen går det også godt i restaurationsbranchen, fordi 2015 har været et godt turistår, og fordi mange danskere - ikke mindst i hovedstaden - ændrer livsstil og går mere ud at spise end tidligere.

Omvendt er der sket en tilbagegang for supermarkeder, varehuse, teleselskaber og pengeinstitutter. Det skyldes ifølge Dansk Erhverv, at discountbutikker vinder frem på bekostning af supermarkeder, ligesom skærpet konkurrence og øget digitalisering koster arbejdspladser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen