Berlingske Business
13:49Erik Damgaard efter kaotisk børsdebut: Nordea er et »fæhoved«

»Vi sparer 27 mio. kr. årligt«

24BUSDLG.jpg
DLGs vicekoncerndirektør Kim Balle glæder sig over samarbejdet med en forsikringsmægler. Det har sparet landbrugsselskabet 27 mio.kr. om året i forsikringspræmier. Foto: Kim Haugaard

Landbrugskoncernen DLG har foretaget en større omlægning af koncernens forsikringer i samarbejde med en forsikringsmægler og sparer på den baggrund 27 mio. kr. om året på forsikringsdækningen.

Det kan sagtens betale sig at bruge lidt tid og kræfter på at tjekke forsikringerne. Det kan DLG-koncernen, der er et af Europas største landbrugsselskaber med en årlig omsætning på 59 mia. kr., bekræfte, efter at koncernen netop har ændret forsikringssammensætningen og på den baggrund sparer 27 mio. kr. årligt.

»Det er en del af et større eftersyn af omkostninger og et fornyet fokus på synergier, som ligger i vores overordnede strategi-plan. Her skal vi ned i maskinrummet og effektivisere processer, samtidig med at vi skal optimere omkostninger ved at skabe synergier på tværs af hele koncernen,« siger Kim Balle, vicekoncerndirektør med ansvaret for Group Treasury & Finance i DLG.

Sagild

Hidtil har DLG-koncernen, der har datterselskaber i både Danmark og udlandet, haft en række forskellige forsikringsordninger, og dermed havde koncernen ikke én samlet måde at organisere sine forsikringer på.

»Derfor undersøgte vi, om vi egentlig havde de billigste og bedste forsikrings-løsninger, og om vi kunne lave en samlet løsning for hele gruppen. Efterfølgende brugte vi noget tid på at finde ud af, hvilke mæglere der kunne hjælpe os med det. Vi spurgte tre, og det endte med, at Willis kunne levere det bedste produkt og den bedste service til en fornuftig pris,« siger Kim Balle.

Risici tydeliggøres

Han fortæller, at blandt fordelene ved den nye forsikringsmodel er, at det er blevet tydeligere for dem selv, hvilke risici de har. Dermed kan de bedre tage stilling til, om de selv ønsker at løbe disse risici, eller om de vil forsikre sig imod dem.

Desuden glæder Kim Balle sig over, at DLG nu har en forsikringsmægler imellem forsikringsselskaberne og DLG selv. Dermed har DLG en sparringspartner, som i det daglige samarbejde ifølge Kim Balle er meget objektiv og analytisk i sin tilgang til forsikringsområdet.

»En anden forskel er, at vi har fået en meget stærkere forsikringssammensætning. Vi havde tidligere nogle relativt høje selvrisici – de er nu blevet væsentlig lavere. Så udover at vi har sparet en masse penge på forsikringspræmien, er det også blevet meget billigere for os, hvis vi skulle få skader,« siger Kim Balle.

Han ønsker ikke at fortælle, hvor stor en procentdel der er tale om i årlig besparelse, men det var væsentlig mere end ventet.

»Vi sparer samlet 27 mio. kr., hvilket er en voldsom besparelse. Det har overrasket os, at besparelsen var så stor. Det er helt klart en del mere, end hvad vi regnede med, da vi gik ind i projektet,« siger Kim Balle.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen