Berlingske Business

Vi skal arbejde anderledes

Vi skal arbejde anderledes - 1
Foto:

Fremtidens arbejdspladser ligger lysår fra nutidens. Alligevel går det langsommere med at ændre arbejdsmodellerne end for blot to år siden, viser undersøgelse.

En global undersøgelse af fremtidens arbejdspladser viser, at nye arbejdsmodeller er på vej. I fremtiden kommer man til selv at bestemme, hvornår og hvor man vil arbejde - og arbejdsstyrken bliver mere forandringsparat.

Det viser en verdensomspændende undersøgelse lavet af konsulent- og analysevirksomheden JBA for Regus Gruppen. Undersøgelsen viser, at verdens førende virksomheder går i retning af helt nye arbejdsmodeller baseret på tillid og sociale netværk.

83,3 procent af de deltagende virksomheder mener, at vi vil se organisatoriske ændringer allerede inden for en kort tidshorisont. Men ændringer sker i dag langsommere end for blot to år siden. 61,9 procent af de i alt 1130 deltagende virksomheder oplyser, at de har gennemført konkrete og succesfulde forandringer i de seneste år. I en lignende undersøgelse fra 2006 svarede 64,3 procent, at de forventede store ændringer, og 57 procent oplyste, at de allerede havde gennemført konkrete ændringer.

Det er blandt andet finanskrisen, der udfordrer den traditionelle tænkning. Administrerende direktør for Regus, Mark Dixon, siger, at krisen har vendt op og ned på traditionelle syn på, hvordan arbejdslivet skal organiseres.

- Om 10 år vil arbejdslivet, som vi kender det i dag, fremstå som noget fra oldtiden. Vi håber, at undersøgelsen vil motivere virksomheder til at foretage de nødvendige ændringer, der kan hjælpe dem med at øge deres konkurrenceevne. Vi udpeger fremtidens arbejdsmønstre, så virksomhederne har et pejlemærke, forklarer han i en kommentar til undersøgelsen.



/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen