Berlingske Business
17:43Tak for i dag

»Vi lever i en tidsalder med deleøkonomi og deledata. Data ligger derude alligevel. – who cares?«

12BUSMarsh-stort-8-9-124949.jpg
Morten Jeppesen har ligesom sine kolleger hos Marsh testet et fitnessarmbånd fra Jawbone. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Sådan siger Morten Jeppesen, chef for forretningsudvikling i mæglervirksomheden Marsh, om sine overvejelser ved at bruge en såkaldt fitness-tracker på arbejdspladsen. Uret fik han i forbindelse med et forløb hos Marsh, hvor medarbejderne skulle få en bedre søvn om natten, så de blandt andet kunne være bedre rustede mod stress.

»Arbejdsgiveren kan få fat på data om mig fra alle mulige andre kanaler, hvis de virkelig vil. Så hvorfor skulle jeg ikke bare dele det med dem via et ur?« siger Morten Jeppesen.

Han påpeger, at mange danskere allerede er villige til at dele sundhedsdata med forsikringsselskaber i jagten på lavere priser, som Berlingske Business skrev lørdag.

»Så hvorfor ikke dele data med arbejdspladsen i jagten på et bedre arbejdsliv?« siger han og tilføjer, at han går ud fra, at datasikkerheden er i orden, fordi virksomheden bag fitnesstrackeren er en »stor international virksomhed«.

Mandag - overvågning

Er du ikke bekymret for, at din arbejdsgiver kan få adgang til data om dig, som stiller dig i et dårligt lys?

»Nej, slet ikke. Desuden er der lav arbejdsløshed på arbejdsmarkedet, så virksomheder har slet ikke råd til at få et dårligt rygte, hvis de bliver taget i at kigge på den slags data om medarbejderne,« mener Morten Jeppesen.

Han ser derfor udelukkende fordele ved at bruge uret. Han har blandt andet fået en bedre søvnrytme ud af det, fordi uret viste ham, at han vågnede flere gange om natten. Det var han ikke bevidst om før søvn-forløbet på arbejdspladsen.

11MAG20160907-113609-1-1444.jpg

»Det forklarede, hvorfor jeg følte mig træt, selv om jeg var gået tidligt i seng. Jeg havde reelt set ikke sovet al den tid, jeg troede,« siger han.

Han ændrede sit søvnmønster ved blandt andet at dyrke mindfulness, som arbejdspladsen tilbød kurser i.

»Effekten var, at jeg var mere til stede, når jeg var sammen med familien. Det kom også til udtryk på arbejdspladsen, når jeg talte med kollegaer eller var til møder. Jeg tjekkede for eksempel ikke hele tiden min telefon,« siger Morten Jeppesen.

Han kunne også se, at han havde færre udfald om natten, hvor han vågnede kortvarigt.

»Jeg følte mig generelt mere udhvilet om morgenen,« konstaterer Morten Jeppesen.

pix-Smart by

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen