Berlingske Business
17:42

»Vi kan ikke løse problemet alene«

Joseph Simon
Joseph Simon, legal compliance officer, A.P. Møller-Mærsk. Foto:

A.P. Møller - Mærsk reducerer år for år antallet af småbeløb, som virksomheden betaler i såkaldt smørelse til lokale embedsmænd. Målet er at komme smørelse til livs.

A.P. Møller - Mærsk har siden 2009 haft et intenst fokus på at nedbringe antallet af småbetalinger til korrupte, lokale embedsmænd, som kræver et mindre beløb for at stemple et dokument eller hæve en bom, så varerne kan komme videre.

Noget af baggrunden for Mærsk Gruppens skærpede fokus på smørelse var, at en ny, skrap britisk antikorruptionslov var undervejs. Den kriminaliserer både bestikkelse og smørelse, og fordi den samtidig har global rækkevidde, kan globale selskaber blive ramt. Loven fik mange virksomheder til at sætte ekstra fokus på korruptions­bekæmpelse.

27BUSjoseph-simon-145734.jpg

Hos A.P. Møller - Mærsk har bestræbelserne på at bekæmpe smørelse båret frugt.

I 2015 reducerede Mærsk-gruppens shipping- og logistikforretning eksempelvis antallet af betalinger med 34 procent sammenlignet med 2014. Året før var det Maersk Tankers, der gjorde sig positivt bemærket med et fald på 70 procent i forhold til 2013.

Sammenhængende indsats

Målet er at komme smørelse helt til livs i alle afkroge af A.P. Møller - Mærsk på globalt plan.

Og manden, der i det daglige står i spidsen for missionen, mener, at det er et realistisk mål.

»Vores mål er at eliminere betalingerne. Jeg kan ikke sige noget om tidshorisonten endnu, men på olie- og gasområdet er det næsten lykkedes at eliminere smørelse, så jeg tror, det er et realistisk mål for Gruppen. Men vi kan ikke løse problemet alene. Det kræver en sammenhængende indsats fra både virksomheder og regeringer, sådan som det er sket på olie- og gasområdet,« siger Joseph Simon, group legal compliance officer i A.P. Møller - Mærsk.

BM

Han forklarer, hvordan de allerstørste olie- og gasvirksomheder er lykkedes med at lægge pres på regeringer i korrupte lande og kræve, at deres virksomheder – samt underleverandører og samarbejdspartnere – skal kunne operere uden konstant at blive mødt med krav om smørelse.

»På den måde bliver det til en sammenhængende indsats, som batter noget, og det har en virksomhed som Maersk Drilling også kunnet drage fordel af, fordi vi arbejder for mange af disse store selskaber,« siger han.

Globalt netværk

På shipping- og logistikområdet er magtstrukturerne anderledes, så her kan enkelte virksomheder ikke på samme måde som olieselskaberne svinge taktstokken i forhold til enkelte lande og flytte noget. Men A.P. Møller - Mærsk har som et af verdens største rederier sat sig i spidsen for et initiativ, der skal få mange til at trække i samme retning.

Lars Fæste

I 2011 søsatte Mærsk Maritime Anti-Corruption Network, som skal bekæmpe korruption i den maritime industri og relaterede brancher. Netværket tæller nu 70 medlemsvirksomheder. Ikke kun shippingvirksomheder, men også olievirksomheder, luftfragt- og logistikfirmaer har tilsluttet sig initiativet, som sætter ind med nålestiksoperationer på udvalgte lokationer.

En af dem er Suez-kanalen, hvor omkring ti procent af den samlede verdenshandel på havet passerer. Netværket går grundigt til værks og bruger op til et halvt års forberelse og dialog med relevante myndigheder før hver nålestiksoperation, og det lønner sig.

»Vores erfaring fra Suez-kanalen er, at vi nu ikke bliver bedt om at betale smørelse. Det blev vi tidligere, og det har ikke engang kostet os forsinkelser,« siger Joseph Simon.

05BUSNils-Smedegaard-H-j-14.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen