Berlingske Business

»Vi kan få det til at fungere«

»Vi kan få det til at fungere« - 1
Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) Foto:

Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V) tvivler ikke på det nye jobsystem. Kommunerne har fået kompetencer til at skaffe højtuddannede i job med hjælp fra private aktører.

Er kommunerne gearet til at tage ansvar for hele beskæftigelsesindsatsen?

»Jeg mener, at det nye system er langt mere gearet til at varetage opgaven nu, fordi det er nogle mere handlekraftige enheder, vi har. Nu bliver der én økonomistyring og én finansiering. Det må alt andet lige frigive nogle flere ressourcer, som kan bruges på de ledige. Herunder også akademikerne.«

Har kommunerne de rigtige kompetencer til at tage sig af de højtuddannedes særlige krav?

»Der er netop lavet en aftale med kommunerne om, at der skal en særskilt indsats til herunder også brugen af private aktører, og derfor mener jeg, at vi har taget højde for de problemer.«

Kommunerne har stadig det politiske ansvar for ledige akademikere, som i højere grad søger job i hele landet?

»Det er rigtigt, at akademikerledigheden er anderledes, end den er for lavere uddannede. Men en kommune har altid interesse i at få deres borgere i job, fordi de skal udbetale lavere ydelser og får større skatteindtægt, hvis de får dem i job. Under alle omstændigheder vil det kunne betale sig at få de ledige i job.«

Men vil det kunne betale sig, at en kommune skaffer job til en ledig økonom i en anden kommune, så økonomen flytter og kommunen dermed mister en skatteindtægt?

»Sådan er det for alle ledige. Man er ikke stavnsbundet, fordi man er ledig. Kommunerne skal stadig gøre en stor indsats – også for akademikerne – og det mener jeg, at de har værktøjerne til.«

Hvis det viser sig, at der er nogle problemer, er I så klar med en plan b?

»Man skal aldrig være for fin til at lave noget om, hvis det ikke fungerer, men det kræver tid, så vi kan få det til at fungere. Nu er det første dag (i går, red.) med det nye enstrengede system, og jeg er glad for, at vi nu har fået det sat i værk. Nu skal vi give det tid til at fungere.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen