Berlingske Business

»Vi har haft 29 år til at vænne os til kritik«

Ryanair
Michael O’Leary, topchef i Ryanair, afholdt i går pressemøde i Billund Lufthavn. Her satte han igen en tyk streg under, at Ryanair ikke har i sinde at lade sig kue af danske fagforeninger eller politikere, som måtte forsøge at få det irske luftfartsselskab til at følge danske overenskomster eller skatteregler. Foto:

4 skarpe til michael O´Leary

?Ryanair er under stigende beskydning for ikke at respektere lokale skatte- og arbejdsmarkedsregler – er I gået over stregen?

»Bestemt ikke. Ryanair er et irsk selskab, og personalet på vores fly arbejder på irsk territorium. Derfor er de selvfølgelig underlagt irsk lovgivning. Størstedelen af kritikken mod os kommer fra skrantende flyselskaber som SAS og fra fagforeninger, der ingen fremtid har. Vi har haft 29 år til at vænne os til den kritik – så den bider ikke længere.«

?I Norge er I af domstolene blevet pålagt at følge norske arbejdsmarkedsregler. Hvad betyder det for jeres forretning i Norge?

»Det betyder ikke noget særligt. Norge er et ikke-EU-land, og derfor respekterer vi selvfølgelig, hvis deres regler er anerledes end de europæiske. Men det får ingen betydning for vores trafik i resten af Europa, og vi har fortsat en lukrativ forretning i Norge.«

?Men hvad betyder det for Ryanair, hvis I på et tidspunkt bliver pålagt at følge danske eller andre nationale regler i EU-lande?

»Skulle for eksempel de danske myndigheder tvinge os til at følge regler, der ville gøre vores forretning i Danmark dyrere, må vi jo genoverveje vores tilstedeværelse i Danmark. Der er ingen grund til at flyve til destinationer, hvor indtjeningen er lav, når der er masser af europæiske lufthavne og lande, der gerne vil tage imod Ryanair-fly.«

?I åbner kun én ny rute i Danmark i år. Skyldes det, at fagforeningerne holder jer ude af Københavns Lufthavn?

»Vi vil gerne åbne flere ruter i Danmark, men vi mangler fly. Vi får i år ingen nye leverancer fra Boeing, og det begrænser vores mulighed for at åbne nye ruter. Ja, det er rigtigt, at det har været sagt, at fagforeningerne i København ikke ønsker os. Men det er ikke vores opgave at forhandle med fagforeninger. Vi flyver til andre europæiske lufthavne med stærke fagforeninger, hvor vi køber os til ydelser. Den model ser jeg ingen forhindring for, skulle virke i København, når vi har kapaciteten til at øge i Danmark, og når Københavns Lufthavn kan tilbyde os en konkurrencedygtig pris.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen