Berlingske Business

Vestas vil sælge energi til verdens fattigste

Vindmølleselskabet Vestas vil levere energi til en million af verdens allerfattigste inden for tre år. Berlingske tog med til det nordlige Kenya, hvor de første vindmøller skal stå.

»Vi har tre grundlæggende problemer: Adgang til vand, adgang til mad og adgang til energi. Hvis vi får energien, kan vi både pumpe vand og tilberede vores mad, så energi er vores største problem.«

Ordene kommer fra 46-årige Roba Koto. Han er skolelærer og har boet hele sit liv i North Horr i det nordligste Kenya. Igennem de seneste 20 år er livet her blevet markant sværere, fortæller han Berlingske.

Skovhugsten får den omkringliggende ørken til at brede sig stadigt tættere på samlingen af lerklinede hytter, som udgør bymidten. Og i dag må kvinderne gå 70 kilometer for at hente brænde. Petroleum og gas er så dyrt, at det er helt uden for rækkevidde.

Én ting har North Horr dog: Vind!

»Det blæser altid her. Du er heldig, hvis du én dag om ugen oplever, at sandet ikke flyver om ørerne på dig,« siger Roba Koto.

Og lige her i North Horr – blandt nogle af klodens fattigste – ser Vestas en god forretning. Vindmølleselskabet har udviklet en løsning, hvor man kobler ældre, istandsatte vindmøller sammen med en dieselgenerator. Kombinationen sikrer, at man i de fattige samfund også har stabil strøm, når vinden ikke blæser.

Og Vestas regner med at kunne sælge strøm til en pris, der er mindst en tredjedel billigere end det næstbedste alternativ – diesel.

Det er ikke nødhjælp eller filantropi, men en »innovativ forretningsmodel«.

»Vi leverer billig vindmøllestrøm til nogle af klodens allerfattigste, mens vi tjener penge og åbner nye markeder. Det er i al beskedenhed en unik løsning med et kæmpe potentiale,« siger Morten Albæk, Vestas’ globale direktør for marketing, kommunikation og forretningsudvikling.

Idéen har Vestas døbt »Wind for Prosperity«, og projektet bakkes op af en række indflydelsesrige organisationer og personer. På tirsdag lanceres projektet officielt i New York med opbakning fra blandt andre FN og generalsekretær Ban Ki-moon, forretningsmanden Richard Branson samt udviklingsøkonomen Jeffrey Sachs.

Forretningsmodellen er som følger: Vestas tjener penge på at sælge vind/diesel-løsningerne og vinddata. Samtidig står et selvstændigt selskab under Wind for Prosperity for at sælge vindmøllestrømmen til en fast pris aftalt med de kenyanske myndigheder. Og mens Vestas kommer med løsningen, skal eksterne investorer levere kapitalen til de enkelte Wind for Prosperity-projekter.

I Kenya håber Vestas, at kapitalen skal komme fra investoren Frontier Investment Management. Sammen undersøger de to selskaber muligheden for at udvikle Wind for Prosperity-projekter flere steder i Afrika.

»Med Wind for Prosperity-projekterne kan vi nå ud til områder, der ikke er forbundet med det generelle elnet, og som derfor slet ikke har el – eller som får det produceret til en særdeles høj kostpris ved brug af mindre dieselgeneratorer. Wind for Prosperity er derfor et spændende koncept og en interessant investeringsmulighed for os,« siger Kim Gredsted, der er partner og investeringsdirektør i Frontier Investment Management.

Potentialet er til stede, men det er bestemt ikke uden faldgruber at lave forretning i lande som Kenya. Ud over sløve myndigheder er generel usikkerhed, korruption og politisk ustabilitet store udfordringer her.

»Korruption er en reel udfordring i Kenya. Den kan komme til udtryk, når aftaler pludselig afspores, eller processer tager alt for lang tid. Der er samtidig en række andre udfordringer som forskelle i forretningskulturer og handelsbarrierer inden for Østafrika. Her gør vi vores bedste for at støtte virksomhederne,« siger Geert Aagaard Andersen, Danmarks ambassadør i Kenya.

Han har store forhåbninger til Wind for Prosperity, men understreger flere gange, hvor afgørende det er at inddrage de lokale interessenter. Ellers vil de lokale ikke tage projektet til sig, advarer han.

Grundtanken i Wind for Prosperity blev født for to et halvt år siden, og den er sådan set enkel: Vestas kombinerer data over, hvor på kloden verdens fattigste bor med data over, hvor på kloden det blæser mest. I første omgang har selskabet lokaliseret 13 samfund i Kenya, hvor der bor 200.000.

Her begynder projektet, og den første mølle skal efter planen snurre i North Horr i andet halvår af 2014. Projektet skal dog blive meget større end North Horr og Kenya. Ved udgangen af 2016 skal det således være spredt til fire-fem lande og levere vindmøllestrøm til en mio. af verdens fattigste.

Vestas har indgået et partnerskab med det Abu Dhabi-ejede selskab Masdar, som fokuserer på vedvarende energi, for hurtigere at sprede projektet til andre dele af verden. På sigt vurderer Vestas, at Wind for Prosperity kan nå mere end 50 mio. mennesker.

I North Horr hvirvler støv rundt foran en spartansk bygning, som udgør byens administration. Skolelæreren Roba Koto er overbevist om, at adgangen til billigere energi kan ændre livet i landsbyen. Men det er ikke første gang, beboerne er blevet stillet forbedringer i udsigt. Så han vil gerne se handling.

»Livet her er svært. Men vind har vi masser af – og hvis vi kan tappe dens energi, kan det virkelig ændre vores liv. Nu vil vi bare gerne se det ske.«

Berlingske var inviteret til Kenya af Vestas.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen