Berlingske Business
09:43Jyske Bank løfter Norden-kursmål

Vestager giver whistleblowere nyt værktøj i kartel-jagt

Vestager på vej mod forlig med russisk gasgigant RUSSIA-GAZPROM
European Competition Commissioner Margrethe Vestager holds a news conference at the EU Commission's headquarters in Brussels, Belgium March 13, 2017. REUTERS/Francois Lenoir Foto:

Et særligt krypteret alarmsystem skal beskytte whistleblowere, der ønsker at afsløre hemmelige karteller.

EU-Kommissionen vil gøre det lettere og mere sikkert at være whistleblower i Europa.

I jagten på hemmelige karteller og andre former for konkurrenceforvridende adfærd lancerer kommissionen torsdag et nyt værktøj.

Der er tale om et særligt krypteret besked-system. Det skal gøre det mere attraktivt for enkeltpersoner at tippe kommissionen om ulovligheder.

Systemet sikrer brugerne anonymitet og er styret af en ekstern, specialiseret udbyder, som agerer mellemmand mellem kommissionen og whistlebloweren.

- Hvis personer er bekymret over en forretningspraksis, som de mener, er forkert, kan de hjælpe os med at gøre det rigtige, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

05BUSVestager-180438.jpg

- Insider-viden kan være et stærkt redskab til at hjælpe kommissionen med at afdække karteller og anden konkurrenceforvridende adfærd, siger hun.

Indtil nu er størstedelen af de ulovlige karteller, som kommissionen har afdækket, blevet afsløret gennem en særlig tilståelsesordning.

Den tilbyder firmaer nedsatte straffe, hvis de selv henvender sig og fortæller om deres ulovlige kartelvirksomhed.

12BUSApples-ny-transformers.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen