Berlingske Business

Verdens udgifter til militær steg i 2017

2000 soldater indtager sydvest
Verdens forbrug til militær steg i 2017. De fem lande, der brugte flest penge på deres militær i 2017 var USA, Kina, Saudi-Arabien, Rusland og Indien. Samlet stod de for 60 procent af verdens udgifter til militær. Scanpix/Henning Bagger

Efter flere års stabil udvikling steg udgifterne til militær globalt i 2017, viser ny svensk rapport.

Verdens nationer brugte mere på våben og militær i 2017 end året før. Det viser en ny rapport fra den svenske tænketank SIPRI, Stockholm International Peace Research Institute.

Ifølge SIPRI's rapport for sidste år steg de globale militære udgifter med 1,1 procent sidste år til 1739 milliarder dollar eller 10.725.800 millioner kroner.

»Det fortsat høje forbrug på militær er en grund til alvorlig bekymring. Det underminerer indsatsen for fredelige løsninger på konflikter verden over,« siger formand for SIPRI Jan Eliasson i forbindelse med rapporten ifølge nyhedsbureauet AP.

De fem lande, der brugte flest penge på deres militær i 2017, var USA, Kina, Saudi-Arabien, Rusland og Indien. Samlet stod de for 60 procent af verdens udgifter til militær.

Med et forbrug på 610 milliarder dollar står USA alene for 35 procent af det globale forbrug på militær.

»USA's forbrug på militæret var 2,7 gange større end nummer to, Kina. Faktisk brugte USA mere på sit militær end de næste syv lande i rækken sammenlagt.«

Det forventes, at USA's forbrug stiger markant i 2018, da der er afsat 700 milliarder dollar til det.

Kina, der bliver stadigt mere aktivt militært i Asien, øgede sit forbrug med 5,6 procent i 2017 til 228 milliarder dollar.

Rusland faldt ned på en fjerdeplads i 2017 med et forbrug på 66,3 milliarder dollar - et fald på 20 procent. SIPRI noterer, at den russiske økonomi har lidt siden 2014, og at der er flere sanktioner mod landet.

I Europa er det hovedsageligt de østlige lande, Centraleuropa, der har øget forbruget på militæret.

»Drevet af den trussel fra Rusland, som mange centraleuropæiske lande opfatter, steg forbruget i regionen med 12 procent i 2017. Udgifter til militær er steget fire år i træk i regionen,« skriver SIPRI.

Novo Nordisks koncernchef Lars Fruergaard Jørgensen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen