Berlingske Business

Venstrefløjen vælger web-valg

Både SF, Socialdemokratiet og Enhedslisten bruger store kræfter på at vinde vælgernes gunst gennem web-annoncering. Det giver den bedste dækning for færrest mulige penge og skaber dialog med vælgerne, lyder partiernes begrundelse.

Den venstre del af folketingsalen satser i høj grad på at kapre stemmer gennem net-annoncering. Hos SF, som har et samlet valgkampagnebudget på mellem. syv-otte mio. kroner, kommer internettet til tegne sig for godt 75 procent af al reklame. Det sker ud af økonomiske årsager, forklarer Thor Møger Pedersen, kampagnekoordinator for SF.

»Man kan sige. at det ikke er SFs økonomiske volumen som kommer til at afgøre, om vi får et godt valg. Vi er blevet tvunget til at se på, hvordan vi bruger pengene bedst muligt, og derfor satser vi massivt på web. Vi kan ikke ligesom andre partier sprede os over en masse forskellige medier,« udtaler han.

Hos Socialdemokratiet er tendensen den samme. Her er et »historisk lavt« valgkampsbudget skyld i en målrettet websatsning. Nettet kommer sig at tegne sig for 40 procent af partiets annonceaktivitet.

Annoncer valgt fra
Kilder tæt på partiet fortæller til Berlingske Business, at de traditionelle annoncer hos de store dagblade næsten er helt valgt fra. Partiet har nemlig kun 12 mio. kr. samlet set til alle kampagneaktiviteter.

»Vi har selvfølgelig vores egen hjemmeside, som er bygget op over velfærdsrettighederne. Der ud over er vi tilstede på avissider og nichesider på nettet. Så vi taler om en bred tilstedeværelse på nettet,« udtaler Lars Mikkelby, kampagnechef for Socialdemokraterne.

En af fordele ved at udkæmpe valgkampen online er ifølge Sanne Plichta, webredaktør på sf.dk, at man kan ramme både brede og samtidig meget specifikke valggrupperinger på nettet.

»Vi laver en meget stor spredning på nettet. Udviklingen i banner-annoncerne slår jo papiraviserne. Vi har annoncer på bl.a. på google.dk og også på mindre nichesites,« siger Sanne Plichta.

Den socialistiske lillebror Enhedslisten har med sit samlede valgkampsbudget på 1,1 mio. kr. det andet mindste budget blandt alle partier, i hvert fald indtil Ny Alliance har fået deres finansiering på plads. De mener også, at nettet giver små partier nogle muligheder.

»Den almindelige annoncering kan vi slet ikke være med i. Vores eget særlige valgweb-site giver os mulighed for at ramme nogle af dem, som sympatiserer med partiet, og så bruger vi lidt penge på at annoncere på nogle udvalgte hjemmesider,« siger Mikkel Skov Petersen, pressesekretær hos Enhedslisten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen