Berlingske Business
09:35Tre finalister kæmper om at afløse e-Boks

Vattenfall og DONG: Støtten er på lånt tid

Dong
Foto:

Lige så længe vindmøller har snurret, har de suget støttekroner ud af statskassen. Men den virkelighed ændrer sig snart, vurderer både DONG og Vattenfall.

Vindmøller har gjort din elregning 14 procent dyrere, de er mindre konkurrencedygtigt end kulkraftværker, og bedst som prisen for vindmøller på land begynder at give mening, banker man møllerne op ude på havet.

Kritikere af vindenergi har ikke manglet ammunition de senere år, og kritikken cirkler ofte om ét punkt: Vindmøller er for dyre og kræver for mange støttekroner. Det får vindmøller – og i særdeleshed havvindmøller – stadig. Men to af Nordeuropas største energiselskaber, DONG Energy og Vattenfall, vurderer begge, at de omfattende støtte-regimer kun eksisterer på lånt tid.

»Vi vil ikke se regeringer, der bare smider penge ind i systemet. De kan hjælpe producenterne med at presse omkostningerne ned, men i det lange løb, får vi ikke subsidiering,« siger Magnus Hall, administrerende direktør i Vattenfall.

13BUSDet-svenske-energisels.jpg

Pris på vej ned

I denne uge har det europæiske vindagentur afholdt sin store offshore-konference i Bella Center i København.

Det helt store tema for såvel de store spillere som underleverandørerne har været, hvordan man samarbejder bedre, så vindenergi kan blive billigere.

DONG Energy er det selskab, der har haft den klareste stemme i debatten om omkostningsreduktioner. Energiselskabet har slået fast, at man vil kunne levere til en pris på 100 euro for en megawatt-time i 2020.

»Vi er fuldt opmærksomme på, at støtten bliver mindre med tiden, lige som vi bliver billigere. Og de ting skal gå hånd i hånd. For når vi får støtte til at etablere en pipeline, skal vi levere tilbage og vise, at vi kan levere de her omkostningsreduktioner,« siger Claus Hviid Christensen, der er vice president i DONGs Wind Power division.

13BUSVattenfalls-nya-VD.jpg

Alvorlige konsekvenser

I forbindelse med åbningen af konferencen var Claus Hviid Christensen inviteret på scenen til en snak om branchens fremtid. Her sagde han, at man ville være out of business, hvis ikke man realiserede omkostnings-reduktionerne.

Helt så kraftigt ridsede han det dog ikke op, da Berlingske Business fangede ham efterfølgende.

»Det er ikke så sort-hvidt. Men det vil være alvorligt. Vi er dem, der har været klarest i mælet, og derfor skeler alle på markedet til os. Hvis ikke vi når målet, vil det have nogle meget uheldige følgevirkninger,« siger Claus Hviid Christensen.

Horns Rev

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen