Berlingske Business

Valutatæsk tvinger danske virksomheder ud i risikable prisløft

463755248.jpg
Foto: Iris.

Danske eksportvirksomheder har tabt milliarder, og kronens styrke kan potentielt koste tusindvis af arbejdspladser.

»Det er pundets skyld!«

Man ser det for sig. Direktøren, der løfter armen, så højt det figursyede jakkesæt tillader, og retter sin bebrejdende pegefinger mod vores flydende nabo i vest i et forsøg på at forklare, hvorfor overskuddet er dykket, nu hvor alle lige troede, det hele gik så godt.

Hvad der måtte lyde som en dårlig undskyldning, er noget andet: Virkeligheden.

En virkelighed, der har kostet virksomheder som Novo Nordisk milliarder af kroner. En virkelighed, der kan tvinge ellers velkørende virksomheder ud i spareøvelser, og som ifølge cheføkonom i Dansk Erhverv Steen Bocian isoleret set kan koste 10.000 danske arbejdspladser. Det skriver Finans.

Årsagen er, at store valutaer som pundet, dollaren og den kinesiske yuan er faldet kraftigt over for euroen og den danske krone. Senest mellem 9 og 11 pct. siden april. Det efterlader danske eksportvirksomheder, hvis varer bliver mindre værd i store dele af verden, i et ubehageligt dilemma:

Skal de selv æde tabet og acceptere et lavere overskud eller større underskud? Skal de forsøge at valuta-afdække sig med dyre finansielle instrumenter? Eller skal de hæve priserne, med fare for at det stiller dem dårligere end konkurrenterne?

De britiske kunder hos den midtjyske pølsefabrik DK-Foods har allerede fået smækket prisstigninger på over 10 pct. i hovedet. Og som situationen ser ud nu, må adm. direktør Per Larsen hæve pepperoni-priserne yderligere, næste gang parterne sætter sig til forhandlingsbordet. Men ikke så meget, at det kan opveje DK-Foods' kurstab.

»Vi vil gerne kunne hæve priserne med 15 pct., når pundet falder 15 pct. Men vi er nødt til at se realistisk på det. Det kan jo være, at vores konkurrenter kan leve med 10 pct. Du får sjældent det hele igen, og derfor bliver det engelske marked presset,« siger Per Larsen til Finans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen