Berlingske Business

Valutakrigen vil også ramme Danmark

Der udspiller sig for tiden et avanceret drama om job og vækst mellem verdens største lande. Mange lande forsøger således at presse deres valutakurser ned, og Danmark er nu trukket med ind i krigen.

Euroen og dermed også den danske krone stiger for tiden hastigt i kurs. Det er en udvikling, som svækker dansk konkurrenceevne på voldsom vis og gør danske varer dyrere i andre lande. Det er dermed noget, som direkte modarbejder regeringens planer om at søsætte en ny vækst- og jobpakke, der skal rette op på den svage danske evne til at tage kampen op mod konkurrenter fra eksempelvis Sverige eller Tyskland.

Siden sidste efterår er euroen steget i kurs med 12 procent over for den amerikanske dollar. Det ses tydeligt herhjemme, hvor én dollar nu kan købes på valutamarkedet for bare 5,50 kroner, efter at prisen i august sidste år var på over seks kroner.Det store vendepunkt for euroen kom sidste sommer, da Mario Draghi, topchef for Den Europæiske Centralbank (ECB), udtalte, at han og resten af ECB står klar til at gøre nærmest hvad som helst for at redde euroen.Men der er også andre årsager til euroens optur. Frygten for, at samarbejdet om euroen bryder sammen, har således stoppet pengeflugten ud af de 17 eurolande. Spekulanterne på valutamarkedet sælger således ikke længere euro og køber dollar af ren frygt.Men endnu vigtigere er det nok, at mange af verdens øvrige store centralbanker for tiden har uhyre travlt med at presse deres valutakurser ned. Federal Reserve i USA har ikke alene lovet at holde sin rente nede omkring nul procent længe endnu. De fortsætter også med at købe obligationer op for intet mindre end 85 milliarder dollar om måneden. Det presser renten ned og svækker dollaren.Bank of England i London er også i gang med massive opkøb og såkaldt kvantitative lempelser, og i går sagde vicedirektør Hirohide Yamaguchi fra Bank of Japan, at de kan sætte gang i yderligere opkøb af obligationer hurtigt, hvis det er nødvendigt. Han afviste dog på samme tid, at formålet med de store opkøb er at presse den japanske yen ned i kurs.

ECB i et dilemma

Det er kun én uge siden, at Bank of Japan hævede sit inflationsmål fra én til to procent og sagde, at de først vil indlede næste runde med opkøb af obligationer i 2014.

Den japanske centralbank køber allerede nu obligationer op via en særlig fond, som ventes at svulme op til 840 milliarder dollar ved udgangen af 2013. Men disse opkøb vil måske nu blive trappet op i et hurtigere tempo end tidligere signaleret. Disse tiltag har over de sidste tre måneder svækket den japanske yen med 12 procent over for dollaren.ECB går derimod en anden vej. De oversvømmede for et år siden bankerne med billige lån, men nu trækker ECB disse stimulanser væk igen ved at acceptere, at bankerne for tiden betaler deres lån tilbage i stor stil. Det styrker euroen og sætter ECB i et dilemma.På den ene side vil de gerne trække nogle af deres ekstraordinære tiltag tilbage. På den anden side skader udviklingen europæisk økonomi på et yderst uheldigt tidspunkt. En stærk euro holder udenlandske investeringer væk og svækker eksporten. Det sker netop som der er forudset en økonomisk nedgang på 0,3 procent i de 17 eurolande i år, efter at der var et endnu større fald sidste år.

ECB afviser overvurdering

Officielt har ECB dog ikke den holdning, at euroen er overvurderet. Tidligere på måneden sagde Mario Draghi således, at »indtil videre er både den reale og effektive kurs på euroen omkring sit langsigtede gennemsnit«.

Men den smerte, som den stigende eurokurs skaber, er stor. Ikke mindst i Sydeuropa, som i forvejen slås med store problemer. Arbejdsløsheden i eksempelvis Spanien fortsætter med at skyde i vejret og er nu over 25 procent, mens økonomien skrumper.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen