Berlingske Business

Værdien af beslaglagte ulovlige kopivarer stiger med raketfart

Værdien af beslaglagte kopivarer i Danmark er tredoblet fra 2014 til 2016, og udviklingen ventes at fortsætte. Ny specialenhed tager kampen op mod de ulovlige kopier.

Siden 2010 er antallet af danske sager om kopivarer mere end fordoblet, mens værdien af beslaglagte kopivarer er tredoblet i perioden mellem 2014 og 2016. Det viser tal fra EU-Kommissionen og SKAT, der forventer at stigningen vil fortsætte i fremtiden, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

Vurderingen fra SKAT deles af varemærke- og patentadvokat Sture Rygaard fra advokatfirmaet Plesner, der løbende har op mod 50 sager om kopivarer.

- Alt, der kan kopieres, bliver kopieret i dag. Problemet i Danmark er, at det kan være næsten gratis at kopiere. Jeg tror, det ville have afskrækkende effekt, hvis bagmændene rent faktisk mistede penge, hvis de blev dømt, siger han.

Selv om en dansk virksomhed vinder en civil sag om ulovlig kopiering af deres produkt, krænkelse af deres varemærke eller ophavsret, skal de selv betale en del af omkostningerne. Derfor er det ifølge juraprofessor Thomas Riis fra Københavns Universitet omkostningstungt for virksomhederne at forsvare sig mod kopister.

- Det er dyrt. Virksomhederne skal af med penge, selvom de vinder. Bevisbyrden kan være tung for virksomhederne, og domstolene accepterer sjældent et 1:1-tab, for de er ikke sikre på, om en forbruger ville have købt den originale taske, stol eller vase, hvis han/hun skulle have betalt den meget højere fulde pris, siger Thomas Riis.

Ifølge Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD) udgør kopier ca. 2,5 procent af den samlede verdenshandel, og alene i EU regner Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) med, at fem procent af alle varer, der kommer ind i Unionen, er kopier – til en værdi af op mod 700 mia. kr.

I sidste ende koster kopiering arbejdspladser og velfærd, siger chefkonsulent og ansvarlig for IP-rettigheder i Dansk Industri (DI), Lars Holm Nielsen.

- Danmarks råstof er evnen til at opfinde og udvikle unikke og sikre produkter. Når kriminelle kopierer virksomhedernes produkter, stjæler de det råstof samtidig med, at de ser bort fra alt fra produktsikkerhed og arbejdsmiljø til forskning og skat.

På Kampmannsgade i København er regeringens modtræk ved at tage form: En ny taskforce hos Stats-advokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) - i daglig tale bagmandspolitiet.

Siden 15. november 2017 har SØIK fået tre ekstra anklagere og fire ekstra efterforskere til at sætte turbo på sager om kopier eller krænkelse af virksomhedernes Intellectual Property (IP) i en seks måneders forsøgsordning.

Der er endnu ikke tal på, hvor mange virksomheder, der har anmeldt en sag til den nye IP-taskforce, men to virksomheder tager godt imod den nye mulighed.

– Det betyder meget for os. Signalet er, at IP-kriminalitet er et samfundsproblem, som politiet skal tage alvorligt. Nu samles ekspertisen og ressourcerne til at forfølge danske bagmænd. Det er meget positivt, siger advokat Mads Jørgensen fra Nordisk Film, der har store udfordringer med ulovlig kopiering og streaming af blandt andet film.

OneCollection A/S, der blandt andet producerer designermøbler af Finn Juhl og bliver kopieret i hele verden, er forsigtig optimist.

– Det er svært at spå om, hvad det betyder, men vi tager alt til hjælp, der kan gøre det svære for kopisterne. Alle er jo udsat for kopiering, ikke bare os, siger direktør og grundlægger af OneCollection A/S, til DIBusiness.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen