Berlingske Business

Væksten koncentreres i ganske få regioner

Danske vækstvirksomheder samler sig i klynger omkring hovedstadsregionen, i Vestjylland omkring Ringkøbing og Ikast,

og i det sydlige Østjylland ved Kolding. Sjælland, store dele af Vestjylland, Sønderjylland og Fyn, herunder Odense,

har derimod store problemer med at tiltrække vækstvirksomheder.


Det viser en undersøgelse af, hvilke danske

kommuner, der skaber vækst i det danske samfund, foretaget af revisionsselskabet Deloitte & Touche. Revisionsslekabet har

kort og godt undersøgt alle landets kommuner for, hvor mange vækstvirksomheder, der er placeret i kommunen. Det viser

sig, at de københavnske forstadskommuner med den samlede vinder Brøndby i spidsen, indeholder flere vækstvirksomheder

end kommunerne i resten af landet. Deloitte & Touche fandt præcist 2109 vækstselskaber i hele landet. I hovedstaden

er det stadig IT-virksomhederne, der er drivkraften. Hver tredje vækstvirksomhed i Brøndby, Ballerup, Herlev og Albertslund

er fra IT-branchen. I de to andre vækstregioner i det jyske, er det brancher som transport og byggeri, der trækker læsset.


Ifølge

leder af Deloitte & Touches Videncenter Vækst, Johnny Bihl, der er ansvarlig for undersøgelsen, er der meget, der

tyder på, at de enkelte kommuners erhvervspolitik har en stor indflydelse på erhvervsklimaet.


- Nogle kommuner har

et forspring, fordi de helt klart er placeret heldigere end andre i forhold til at tiltrække vækstvirksomheder. Men vi kan

se, at kommunernes erhvervsindsats gør en forskel. Eksempelvis er der enkelte kommuner, som klarer sig dårligt, selv

om de ud fra deres geografiske placering burde have mange vækst virksomheder. Og det skyldes en for dårlig erhvervspolitik,

siger Johnny Bihl, Deloitte & Touche.



Mere aktivitet

Hos Deloitte & Touche aner man en fremadskridende skævvridning

af Danmark i fremadstormende erhvervskommuner på den ene side og dem der bare ser til på den anden side. Derfor opfordrer

Johnny Bihl alle borgmestre og erhvervschefer i hele landet til at se nøje på deres kommunes placering på vækstens

top 275, og spørge sig selv, hvordan placeringen kan forbedres. Hvis man eksempelvis er placeret i et vækstområde,

men finder sig selv langt nede på listen, så bør alarmklokkerne ringe på borgmesterkontoret. Straks værre

er det dog for de kommuner, der både har geografien og erhvervspolitikken imod sig.


- Kommunerne skal vænne sig til

at føre en langt mere aktiv erhvervspolitik. Erhvervsrådene skal bruge mange flere kræfter på opkvalificere

virksomhedslederne, arrangere temadage og gå forrest i etableringer af erfaringsgrupper og virksomhedsnetværk i kommunerne,

siger Johnny Bihl.








Hvor erhvervsvenlig er din kommune ? Klik her og find svaret

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen