Berlingske Business

Væksten i Kina vil være aftagende resten af året

MOR BARN FOLKELIV
Væksten i Kina vil være aftagende resten af året Foto:

Væksten i industriproduktionen og detailsalget i Kina aftog i juli, og resten af året vil den kinesiske økonomi generelt også opleve en afmatning i væksten.

Sådan lyder det fra Handelsbankens seniorøkonom Bjarke Roed-Frederiksen med baggrund i mandagens nøgletal.

»Kinesiske økonomiske data var relativt stærke hen over sommeren, men aktivitetsindikatorerne for juli, som netop er blevet offentliggjort, var dårligere end ventet af konsensus og viste faldende vækst stort set hele vejen rundt,« skriver han i en kommentar.

Tallene viste, at væksten i industriproduktionen landede på 6,4 pct. på årsbasis i juli, mens væksten i juni landede på 7,6 pct. sammenlignet med året før.

Det skuffede økonomerne, der ifølge Bloomberg News havde ventet en vækst på 7,1 pct., og det samme gjorde detailsalget i sommermåneden, der landede på 10,4 pct. mod forventningen på 10,8 pct. Ifølge seniorøkonomen var den største skuffelse, at også væksten i de faste investeringer faldt til 8,3 pct. i samme periode.

CHINA-ECONOMY/YUAN

»Faldet dækker ifølge vores egen beregning over et langt større fald i den normale årsvækstrate fra 8,8 pct. på årsbasis til kun 6,5 pct.,« skriver han i kommentaren.

I juli viste en offentliggørelse fra det kinesiske National Bureau of Statistics i Beijing ellers, at den kinesiske økonomi voksede lidt hurtigere end ventet i årets andet kvartal. Landets BNP-vækst landede på 6,9 pct. sammenlignet med samme periode året før, men Handelsbankens seniorøkonom vurderer, at det tal kommer til at se anderledes ud resten af året.

»Vi venter fortsat en gradvist aftagende vækst resten af året, da myndighedernes indsats for at dæmpe kreditgivningen og den høje gældsættelse vil sætte sine spor.«

»At væksten nu ser ud til mere end at opfylde det officielle mål om en vækst på 6,5 pct. giver blot myndighederne endnu mere råderum til at stramme op,« skriver Bjarke Roed-Frederiksen i kommentaren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen