Berlingske Business

Vaccination af ansatte skal være frivillig

Arbejdsgivere skal ikke kunne kræve af deres ansatte, at de lader sig vaccinere mod H1N1-influenza, mener HK/Privat.

Mens erhvervsorganisationerne vil have Sundhedsstyrelsen til at undersøge muligheden for, at virksomheder kan indkøbe vacciner til deres ansatte, så erhvervslivet ikke går i stå under en eventuel epidemi, trækker lønmodtagersiden i håndbremsen.

For arbejdsgivere skal ikke kunne tvinge deres ansatte til at tage H1N1-vaccinen. Sådan lyder meldingen fra HK/Privat. Det skriver epn.dk.

- Virksomhederne kan ikke bare vælge at vaccinere deres medarbejdere - det er jo ikke en kvægbesætning vi snakker om. Det valg kan kun det enkelte menneske selv træffe. Spørgsmålet om hvilken medicin og hvilke indsprøjtninger, man ønsker, er suverænt medarbejderens eget valg, og det er ikke noget ledelsen kan beslutte, understreger arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat, Svend-Erik Hermansen i en skriftlig kommentar.

Da det i dag kun er regeringer, som har adgang til at købe vaccinen, har Dansk Erhverv netop foreslået, at også virksomhederne skulle kunne købe den, så de kan tilbyde dem til deres medarbejdere.

I HK/Privat er man ikke imod, at virksomhederne køber vacciner til de ansatte. Men ledelsesretten rækker ikke ind i de ansattes kroppe. Derfor er det helt afgørende, at det er et frivilligt tilbud til de ansatte, og at der ikke opstår et pres på medarbejderne for at de tager imod den dyrt indkøbte vaccine, understreger Svend-Erik Hermansen ifølge epn.dk.

Læs også på ErhvervsBladet.dk: 
Jeg kommer ikke i dag, chef

- ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen