Berlingske Business

Usædvanlig trio vil vende op og ned på danske bilafgifter

biler
Bilsælgerne og forbrugerne går nu sammen i et uvant samarbejde med et forslag til en revolution af de danske bilafgifter. Foto:

Vægt, CO2-udledning og sikkerhed skal afgøre afgifter på bilen, ikke bilens pris, mener en række aktører.

Bilsælgerne og forbrugerne går nu sammen i et uvant samarbejde med et forslag til en revolution af de danske bilafgifter.

Det fremgår af et nyt fælles udspil, erfarer TV 2 Business.

Sammen med Dansk Industri og De Danske Bilimportører vil FDM skabe et helt nyt afgiftssystem, som skrotter det værdibaserede system, der findes i dag.

bilafgift

Det nuværende system bygger på jo højere pris - des højere afgift.

Det nye system skal ifølge forslaget fra de tre organisationer alene fastsætte afgiften ud fra tekniske kriterier som vægt, CO2-udledning og sikkerhed i stedet for prisen.

- Den værdibaserede afgift gør det uforholdsmæssigt dyrt at være bilejer og rammer skævt i forhold til de biler, vi ønsker, siger FDM's direktør, Thomas Møller Thomsen, til TV 2 Business.

Forslaget er provenu-neutralt, men skal på sigt medføre billigere biler med højere sikkerhed og mere vægt på at mindske udledningen af farlige stoffer.

I forslaget indgår, at registreringsafgiften skal være løbende i stedet som nu, hvor hele afgiften betales på én gang.

Forsikringsovervågning vækker skarp kritik Påsketrafik: Forve

Organisationerne bag forslaget mener, at bilafgifterne i dag virker uhensigtsmæssigt på flere måder.

- En intelligent omlægning af bilafgifterne vil gavne miljø, trafiksikkerhed og mobilitet i samfundet, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen i Dansk Industri.

Han bakkes op af Gunni Mikkelsen, der er administrerende direktør i De Danske Bilimportører.

- Hvis vores bilpark fremover skal minde om et moderne vestligt land, er vi nødt til at få ændret på registreringsafgiften, siger Gunni Mikkelsen til TV 2 Business.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen