Berlingske Business

Usædvanlig jernbanesag afvist af retten, men striden fortsætter

Vejle-sagen
En ulykke på Vejle Station i 2013 har givet anledning til en bitter strid mellem DSB og de ansatte organiseret i Jernbaneforbundet.

Retten i Glostrup har fredag afvist at lade Jernbaneforbundet føre sag mod DSB i strid om sikkerheden ved enmandsbetjente tog. »Formalia har vundet over fakta,« kritiserer forbundet.

Onsdag hørte retten i Glostrup argumenter fra advokater for DSB og Jernbaneforbundet i et årelangt opgør mellem parterne.

Fredag traf retten afgørelse, og det faldt ud til DSBs side. Jernbaneforbundet forsøgte at få rettens tilladelse til at føre sag mod DSB for at forbyde enmandsbetjente IC-3 tog, som man mener udgør en sikkerhedsrisiko for passagerer. DSB argumenterede onsdag med, at Jernbaneforbundet ikke havde retlig interesse i sagen, samt at det i virkeligheden var Trafikstyrelsen, man burde føre sagen mod, da det er dem, der er myndighed på området.

Retten har nu afgjort, at Jernbaneforbundet ikke må føre sag mod DSB til stor frustration for formand Henrik Horup.

»Formalia har vundet over fakta. Vi ved, at IC3 materialet ikke er egnet til enmandsbetjent drift, og vi ved, at DSB har undladt at uddanne personalet i de særlige sikkerhedsprocedurer. Ofrene er passagererne, der hver dag må leve med sikkerhedsrisikoen samt medarbejderne, der udfører ansvarspådragende opgaver på fejlbehæftede tog,« lyder den hårde kritik fra Henrik Horup.

»Dansk Jernbaneforbund ved endnu ikke, hvorvidt sagen kæres, men vi vil ufortrødent fortsætte kampen for passagerernes tryghed og sikkerhed,« lyder det i en pressemeddelse fra forbundet.

Vejle-sagen

DSBs advokat Morten Ulrich argumenterede onsdag i retten med, at Jernbaneforbundet tidligere har forsøgt at få Trafikstyrelsen til at nedlægge midlertidigt forbud mod enmandsbetjente IC-3 tog. Det blev dog afvist af styrelsen, og derfor sagde Morten Ulrich, at sagen afgjort.

»Man kan ikke, under en sag mellem private parter, tilsidesætte en afgørelse. Man kan ikke gå ad bagvejen og underløbe myndigheden. Hvorfor har man så ikke anlagt sag mod Trafikstyrelsen, når man ønsker at efterprøve deres afgørelse?« lød det fra Ulrich.

ole

Baggrunden for det hårde opgør er den såkaldte »Vejle-sag«, der startede med en ulykke på Vejle Station i 2013, hvor en ung kvinde mirakuløst overlevede. Siden har parterne toppes over, hvorvidt ulykken skyldes de såkaldt enmandsbetjente tog, en beruset passager eller fejl fra lokomotivførerens side.

DSB skriver i en kommentar til Berlingske, at de er tilfredse med rettens afgørelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen