Berlingske Business

USA overhaler Norge som eksportmarked

af
Fremgangen i eksporten er overraskende stor, og det hænger blandt andet sammen med den stærke dollar og svage euro. ARKIVFOTO

Dansk eksport overraskede stort i marts ved at stige mere end ventet. Det skyldtes især en hastigt stigende eksport til USA, som har medvind både på grund af den stærke dollar og en højere vækst i amerikansk økonomi.

Danmarks eksport af varer til USA stormer frem. Det sker med så stor hast, at Danmark nu sælger flere varer til verdens største økonomi, end vi sælger til Norge og Storbritannien. Kun eksport til Tyskland og Sverige er nu vigtigere for dansk økonomi end salget af varer til USA.

Det er hele 34 pct., at salget af danske vindmøller, medicinalprodukter, skinker og møbler er steget til USA, når første kvartal i år sammenlignes med den tilsvarende periode året før. Dermed er salget oppe på 14,1 milliarder kroner i første kvartal, hvilket er pænt mere end de 10,8 milliarder kroner, vi sælger til Norge. Kun salget på 28,8 milliarder kroner til Tyskland og 17,1 milliarder kroner til Sverige er større i første kvartal af i år, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Fortsætter den hæsblæsende fremgang på det store amerikanske marked, kan USA blive Danmarks næstvigtigste eksportmarked – kun overgået af Tyskland.

Det er især dollarens optur over for euroen og den danske krone, der sætter fart på den danske eksport til USA. Dollaren er steget med ni procent over for kronen siden nytår og med 23 pct. det seneste år. Den stigning hænger især sammen med de massive pengepolitiske lempelser, som Den Europæiske Centralbank (ECB) er i fuld gang med at gennemføre. Den køber obligationer op for 60 milliarder euro om måneden, hvilket presser renten og euroen ned i værdi.

Af samme årsag er euroen også faldet betydeligt eksempelvis over for den kinesiske yuan, hvilket også sætter sine tydelige spor i den danske eksport hertil, som er steget 25,4 pct. fra første kvartal sidste år til samme periode i år. Det er i det hele taget lande uden for EU, der trækker dansk eksport op, mens salget til andre EU-lande nærmest står i stampe og kun er steget 1,3 pct.

Samlet – alle lande under ét – gik vareeksporten frem med 6,4 pct., mens importen steg noget mindre med 5,3 pct. Dermed ser udenrigshandlen ud til at have givet et solidt bidrag til den økonomiske vækst i årets første kvartal.

Fremgangen for eksporten betyder også, at overskuddet på betalingsbalancens løbende poster er steget pænt og var på 34,6 milliarder kr. i årets første kvartal, hvilket er 9,7 milliarder kr. mere end sidste år. Over det seneste år har Danmark dermed haft et overskud på betalingsbalancen over for udlandet på mere end 130 milliarder kr., eller helt op mod syv procent af bruttonationalproduktet (BNP). Overskud af den størrelse kan kun få andre lande i verden fremvise større – eksempelvis olielande og så lige Tyskland, der er verdens førende eksportland.

Chefkonsulent Allan Sørensen fra DI kalder de nye tal for eksporten »meget flotte« og godt nyt for dansk økonomi. »Det er over en bred front, at eksporten går frem. Det er ikke én enkelt post, som stiger særligt meget, så det tyder godt og hænger især sammen med, at vi ser en bedring i de internationale konjunkturer, og kronen er blevet svækket,« siger han.

Dagens tal er da også en overordentligt god nyhed. Chefanalytiker Tore Stramer fra Nykredit vurderer også, at de nye tal er godt for dansk økonomi og siger, at »opsvinget herhjemme nu tegner til at bliver selvbærende og langvarigt«.

Makroøkonom Peter Bojsen Jakobsen fra Sydbank peger på, at eksporten tilmed ser ud til at stige yderligere i den kommende tid.

»Det skyldes fremgangen i europæisk økonomi og en stærk konkurrenceevne blandt danske virksomheder. Den pæne fremgang i eksporten lover godt for væksten, som er på vej op. Men det ændrer dog ikke på de udfordringer, som dansk økonomi har på længere sigt, blandt andet med en faldende arbejdsstyrke og lav produktivitet,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen