Berlingske Business

USA-chef forlader Novo i stor skuffelse over misset toppost

Jakob Riis Novo Nordisk - 2017
Jakob Riis var kandidat til jobbet som Novo Nordisks næste administrerende direktør, men blev i stedet chef for den amerikanske del af forretningen. Nu har han sagt op. Arkivfoto. Free/Novo Nordisk

Afgående chef for Novo i USA var "kæmpe skuffet" over at blive forbigået som topchef i Novo Nordisk.

»Jeg var klar til at blive og kæmpe videre for Novo, men nu kan jeg mærke, at trangen til at sidde for bordenden er større, end jeg havde forventet.«

Det siger Jakob Riis, der forlader sin stilling som administrerende direktør for Novos forretning i USA, til TV2 Business.

Jakob Riis var udpeget som mulig afløser for Novo Nordisks tidligere topchef Lars Rebien Sørensen, der forlod posten med udgangen af 2016. Men den post gik i stedet til Lars Fruergaard Jørgensen.

Novo-kronprins knuser konkurrenterne

Den afgående Novo-mand, der har været i virksomheden i 20 år, lægger ikke skjul på, at skuffelsen over at blive forbigået som topchef i den danske medicinalgigant er baggrunden for det uventede jobskifte.

»Jeg havde brugt et par år på at forberede mig på, at jeg kunne blive den næste CEO i Novo, så jeg var da kæmpe skuffet,« siger Jakob Riis til TV 2 Business.

»Jeg var dog indstillet på, at jeg ville blive i Novo alligevel og tage tørnen med USA, men den seneste tid har jeg kunnet mærke, at jeg ikke har kunnet dæmpe trangen til at være nummer et,« siger han.

Novo Nordisk

Jakob Riis har allerede et nyt job på hånden, hvor han bliver nummer et. Der er tale om et internationalt job inden for sundhedssektoren, men ikke et pharmajob, understreger han.

»Jeg mener stadig, at Novo Nordisk er den bedste pharmavirksomhed i verden, så jeg har ikke lyst til at arbejde for andre pharmavirksomheder,« siger han til TV 2 Business.

Jakob Riis afløses af Doug Langa, der bliver ny chef for det amerikanske marked, der udgør omkring halvdelen af omsætningen i Novo Nordisk.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen