Berlingske Business

Uroligheder i Iran truer dansk milliardeksport

Iran Protests

Danske virksomheders salg af varer til Iran kan blive påvirket af oprøret mod landets siddende styre.

København. Der var store forventninger i dansk erhvervsliv, da sanktionerne mod Iran blev løftet i 2015 og nye eksportmarkeder åbnede sig.

Og det lykkedes da også at sælge varer til en værdi af mere end to milliarder kroner til det store mellemøstlige land sidste år.

Men potentialet er langt fra indfriet, og udsigterne for 2018 bliver ikke bedre af, at landet er truet af politisk ustabilitet i forbindelse med oprøret mod det siddende styre.

Det vurderer Peter Thagesen, der er underdirektør i Dansk Industri.

- Alle frygter jo, at den positive udvikling er i fare for at gå i stå eller i værste fald blive sat tilbage.

- Men omvendt har Iran hele tiden været et marked, der har krævet, at man har is i maven.

- Derfor tror jeg ikke, at det får betydning lige her og nu på den korte bane, siger han.

Underdirektøren vurderer, at den aktuelle konflikt udspringer af en utilfredshed med, at det går for langsomt med at skabe økonomisk vækst.

- Da sanktionerne blev ophævet, lovede man befolkningen, at den ville få det bedre, og at økonomien ville blomstre. Det er også sket, men slet ikke i det tempo, som man regnede med.

- Det helt store problem er, at det er besværligt at sende penge til Iran, blandt andet på grund af hvidvaskningsregler, og det lægger en dæmper på udviklingen, siger han.

Fjernelsen af sanktionerne mod Iran har betydet, at landet igen har fået mulighed for at sælge olie til udlandet.

Samtidig har udenlandske virksomheder fået adgang til et marked med knap 80 millioner indbyggere.

Det har betydet, at danske fødevarer, medicin og grøn teknologi er solgt til Iran i store mængder.

USA's præsident, Donald Trump, har dog flere gange truet med at genindføre sanktioner mod Iran, fordi han er utilfreds med den aftale, der blev indgået under den forrige præsident, Barack Obama.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen