Berlingske Business

Unge tager tv i brug i kampen for en praktikplads

Unge fra Niels Brock er begyndt at lave ansøgninger som TV-indslag
Foto: Mai Møller Christensen

Et forsøg med »levende ansøgninger« på handelsskolen Niels Brock er blevet intensiveret, efter at finanskrisen har gjort praktikpladserne færre. Film-bidderne viser sig effektive, når eleverne skal charme sig ind på arbejdsgiveren.

De helt rigtige ord kan virke fængende, når en arbejdsgiver læser en ansøgning igennem, men de rigtige ord ligger ikke altid lige for. Derfor har elever og lærere på handelsskolen Niels Brock i København taget en ny slags ammmunition i brug i jagten på at få lavet praktikplads-aftaler i en krisetid: Tv-indslag med eleverne som supplement til den skriftlige ansøgning.

Projektet kører som et forsøg med Undervisningsministeriet som betaler, men efterhånden som det er blevet sværere og sværere for eleverne at få sig en praktikplads-aftale under finanskrisen, har skolen intensiveret brugen af de levende ansøgninger. De giver nemlig en effekt, som når ud over, hvad et A4-ark kan.

Læs også: TV-koncept skal forberede svage elever

- Der er den praktiske og pædagogiske finte, at arbejdsgiveren synes, det er sjovt at sidde med både en skriftlig ansøgning og så en tv-præsentation ind til. Det virker godt, at eleven får lov at sælge sig selv på den måde, og at hver enkelt kan fortælle engageret om, hvorfor netop han eller hun brænder så meget for at blive blomsterbinder. Eller salgsmedarbejder eller noget andet. Det har også bevirket, at nogle etniske elever, der ellers ville være røget over i »dem-vender-vi-måske-tilbage-til«-kategorien, kommer igennem til jobsamtalen. De brænder igennem med deres personlighed og energi, siger uddannelseschef på Niels Brock, Preben Schack Meyer.

Link i ansøgningen

Det er virksomheden Job-tv med Alan Amstrup som krumtap, der står bag de livlige ansøgningsfiler. Niels Brock køber Alan Amstrup til at lave cirka en times filmoptagelse med hver elev, hvor han coacher eleven gennem processen og spotter de stærke sider, som eleven skal sælge sig selv på. De fire-fem minutters indslag, det ender med, kan handle om alt fra elevens målrettethed mod et bestemt job til elevens fritidsinteresser, særlige personlighedstræk og faglige dygtighed. Eleven kan også fortælle om sine svage sider.

Læs også: TV-koncept skal forberede svage elever

Det færdige spot lægges på en computerserver, og eleven sender så et link med i den elektroniske ansøgning, eller han kan skrive hjemmeside-adressen i det fysiske ansøgningsbrev.

23-årige Zeqije Rusiti, der har palæstinensisk baggrund, er en af de elever, der har haft stor held med film-ansøgningen. Ikke bare hjalp det hende igennem til jobsamtalen på drømme-praktikpladsen som kontorelev i Frederiksberg Kommune, fordi arbejdsgiveren godt kunne lide filmklippet. Processen foran kameraet gjorde hende også mere selvsikker og afklaret og klar til jobsamtalen.

Klogere på hvorfor

- Først syntes jeg, at det var absurd at skulle stå og lade mig filme, men det var jo ikke let at få en praktikplads, og så tænkte jeg »Lad mig prøve«. Og så viste det sig bare at være det bedste, jeg kunne gøre. Da jeg var færdig med optagelserne, følte jeg mig mange kilo lettere, fordi så meget var blevet vendt. Mine gode sider, mine svage sider, hvorfor jeg ville søge det job, og hvordan jeg gerne ville fremstå. Det gav selvtillid og gjorde mig klogere på, hvorfor det var, jeg ville på kontor, siger Zequije Rusiti.

Modtagerne på Frederiksberg Kommmune var vilde med hendes præsentationsfilm. Så hun kom til jobsamtale. Nervøs mødte hun op, men da ansættelsesholdet startede med at sige »Dig har vi jo set før«, slappede hun hurtigt af. Hun skulle jo bare fortsætte et godt indtryk, hun allerede havde givet.

- Jeg kan kun anbefale andre elever at bruge film, når de skal søge praktikplads. Det virker simpelthen så godt. Ikke engang da de spurgte »Hvis du var et dyr, hvad var du så for et dyr?« kunne det slå mig ud, for jeg havde været så mange svære spørgsmål igennem under filmningen, ler Zequije Rusiti.

Til december slutter Undervisningsministeriets forsøg med Job-tv på handelsskolen Niels Brock, men skolen håber på at kunne fortsætte med film-ansøgningerne, selv om det koster mere end lærer-årsløn. Her er det Michelle Gulnov, der fortæller kameraet, at hun gerne vil i praktik et sted, hvor hun kan lave regnskab, fordi hun elsker at arbejde med Excel-ark. Det er i øvrigt ikke kun eleverne, men også arbejdsgiverne, der kan få lavet små præsentationsfilm om sig selv. Foto: Niels Brock

Læs også: TV-koncept skal forberede svage elever

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen