Berlingske Business

Unge pjækker fra jobbet

Selv om vi står midt i en finanskrise, har de unge svært ved at leve op til elementære regler på arbejdspladserne.

De sover over sig, kommer for sent og har ofte ondt i pjækketarmen, de unge. Særligt slemt står det til med de omtrent 50.000 unge, som er i en to-årig erhvervspraktik. Det siger Dansk Erhverv til DR Nyheder.- Vi hører fra arbejdsgiverne, at de unges arbejdsmoral skrider. De skulker og kan ikke finde ud af at overholde arbejdets spilleregler, siger Gorm Johansen, chefkonsulent i Dansk Erhverv til DR Nyheder.

Han mener, at problemet er blevet værre inden for de seneste år.

- Vi ser jo også et stigende fravær på flere af uddannelserne, og det kan være, at de unge tager den kultur med sig på arbejde. Desuden har de unge jo haft nemt ved at finde praktikpladser, og de har endnu ikke indset, at det er andre tider nu, siger Gorm Johansen.

I Jysk, hvor man har 200 praktikanter ansat, har man bemærket, at der er sket et skred i arbejdsmoralen blandt de unge.

- Der er stadig mange, som er dygtige, men der er sket et skred i arbejdsmoralen de seneste år hos en gruppe af de unge. Og den gruppe bliver større, siger uddannelseschef Jørgen Olsen.

Gruppen af unge på kontanthjælp er fordoblet på bare et år.

- ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen